Demonstrationståg på KTH Campus

Publicerad 2024-05-21

Mellan 60 och 80 personer demonstrerade vid lunchtid den 21 maj på KTH Campus – från borggården, där ett 30-tal studenter tältat i snart en vecka- till Brinellvägen 8. Polisen fanns på plats under demonstrationen och de bedömer och avgör hur protesterna ska hanteras.

KTH:s rektor Anders Söderholm.
Anders Söderholm, rektor på KTH. Foto: Mikael Sjöberg.

Vid demonstrationen, som saknade tillstånd, men är grundlagsskyddad enligt polisens bedömning, framfördes en rad krav på KTH däribland att KTH ska ta ställning mot kriget i Gaza.

– KTH är en myndighet och som sådan har vi att följa regeringens linje i utrikespolitiska frågor, vilket vi vid ett flertal tillfällen framfört i dialog med studenterna. Alla har givetvis rätt till sin åsikt kring konflikten - en konflikt som är fruktansvärd för alla som drabbats och drabbas, säger Anders Söderholm, rektor för KTH.

Många mejl med frågor om protesterna och hur KTH ser på dem har kommit in till KTH.

– Studenter och anställda har givetvis rätt att uttrycka åsikter, men på våra campus ska alla känna sig bekväma och välkomna. Vi har en tät dialog med polisen och följer deras beslut, säger Anders Söderholm.

Föreläsningar och verksamhet pågår som vanligt. KTH följer händelseutvecklingen.

Text: Jill Klackenberg

Vissa ingångar låses

För att försäkra sig om en trygg och lugn studie- och arbetsmiljö för alla har säkerhetsavdelningen beslutat om stängning av ytterdörrar på en del på byggnader på KTH Campus. Detta till följd av högljudda protester och vandalisering som skett på campus de senaste dagarna.

Under ordinarie öppettider kommer alla studenter och medarbetare in med passerkort och kod. De skolor som har disputationer hjälper till att ta emot respektive publik.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Aktuellt