Frukostsamtal med fakulteten

Porträtt på Anders Söderholm
Anders Söderholm, rektor för KTH hoppas på dialog och möten. (Foto: Mikael Sjöberg)
Publicerad 2023-06-02

Hallå där, Anders Söderholm, rektor för KTH. Nu startar ni något som heter Faculty Breakfast. Vad är det?

– Det är en arena för möten med fakulteten så att vi kan träffas över en frukost och diskutera aktuella frågor på ett informellt sätt. Den första har vi den 8 juni. Jag och prorektor Mikael Lindström ser fram emot det.

Vilka ska ni träffa?

– Tanken är att vi ska träffa fakulteten regelbundet ett par gånger per år och vi gör det i tre steg eftersom vi blir för många samtidigt annars. Först ut före sommaren har vi bjudit in KTH:s professorer. I höst är det dags för lektorer och biträdande lektorer för en fysisk träff. Därefter ser vi fram emot att träffa KTH:s doktorander, men eftersom de är över 1000 stycken blir det online i stället.

Vad hoppas ni uppnå?

– Vi hoppas på spännande dialog och samtal samt ser det som ett led i skapa större närhet mellan universitetsledning och fakultetens representanter och hoppas det ger en ökad delaktighet i KTH:s utveckling. För linjen har vi en motsvarande arena - Chefsforum - två gånger per år. Det är tänkt som en arena för diskussion och dialog för prefekter, skolchefer, vice skolchefer, avdelnings­chefer inom verksamhetsstödet och THS ledning. Till Chefsforum återkommer vi med inbjudan lite längre fram.

Berättat för: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se