Amir Rezaei i den flexibla inspelningsstudion som med enkla medel ska tillgodose flera olika behov av videoinspelningar. Foto: Marianne Norén.
Publicerad 2025-04-14
Maxistudion är KTH:s nya, moderna inspelningsstudio. Den ligger i maskinhusen på Brinellvägen 68 och erbjuder kostnadsfri tillgång för alla medarbetare som behöver skapa videoproduktioner eller webbinarier.
För frågor av pedagogisk art som rör videoinspelning i Maxistudion, kontakta e-learning@kth.se .
För mer information om introduktionspass och teknisk support av Maxistudion, kontakta itm-maxistudion@kth.se .
Amir Rezaei, medieproducent vid Digitalt lärande har varit drivande i utvecklingen av Maxistudion som är ett samarbete mellan IT och Lärandeinstitutionen.
– Jag såg ett behov av en enkel och effektiv inspelningsstudio för att möta KTH:s övergripande mål och vision om ökad digitalisering i undervisningen, säger han.
För honom är det avgörande att studion är gratis att använda, så att fler medarbetare vågar testa, lära sig och utveckla nya idéer kring videoanvändning i sitt arbete.
Användarvänligheten i fokus
Studion blev färdig under höstterminen 2024 och är helt automatiserad. Den har ett användarvänligt gränssnitt som, enligt Amir Rezaei, gör det möjligt för alla att själva snabbt komma igång med inspelningarna.
– När man ska producera digitalt utbildningsmaterial i stor skala får det inte vara för dyrt eller komplicerat. I den här studion kan läraren själv genomföra hela inspelningen och känna sig bekväm i miljön. Den påminner om undervisningssituationen i ett klassrum, säger han.
Maxistudion är skapad för att kunna utvecklas och anpassas för olika typer av digitala produktioner. Fokus ligger främst på KTH:s lärare och forskare, men även administratörer har börjat använda den.
– För mig är det viktigt att få så mycket återkoppling som möjligt från olika användare och ämnesområden för att förstå vilken teknik som kommer att dominera om några år, säger Amir Rezaei.
För Amir Rezaei är det avgörande att pedagogiska och tekniska innovationer utvecklas i samklang.
Han är särskilt intresserad av att förstå forskarnas behov av digitala produktioner och hur studion kan utvecklas för att möta dessa krav.
– Jag vill få till den dynamiken som sker när flera hjärnor möts och funderar gemensamt på ett problem, säger Amir Rezaei.
Text: Marianne Norén
Två användare om Maxistudion
Jennie Reponen Hermanson, handläggare på personalavdelningen
Jennie Reponen Hermansson, foto: privat.
Vad har du använt Maxistudion till?
– Jag har producerat utbildningsmaterial och digitala föreläsningar för interna utbildningsinsatser för anställda. Det har handlat om att skapa lärande som både är förklarande, instruerande och kompetenshöjande. Vi har också spelat in intervjuer och paneldiskussioner, som en del av vårt lärandematerial, vilket har gett oss möjligheten att dokumentera, tillgängliggöra och sprida till en större målgrupp.
Hur fungerar det att jobba i den?
– Det har varit en positiv upplevelse. Tillgången till en studio internt på KTH gör det möjligt för oss att skapa filmer med hög produktionsstandard, inklusive bra ljudkvalitet, belysning och bildkomposition utan större tidsåtgång.
Tankar om hur Maxistudion kan utvecklas?
– Samarbetet och det tekniska stödet har fungerat väldigt bra. Om jag ska föreslå något att vidareutveckla, så skulle det nog vara att erbjuda medarbetare kortare inspirationstillfällen för att visa på, att det inte behöver vara så svårt att producera digitalt lärandematerial.
Marcus Lithander, lärare och forskare på Digitalt lärande (ITM)
Marcus Lithander, foto: Anna Gullers.
Vad har du använt Maxistudion till?
– Vi har producerat ett tiotal kurser inom livslångt lärande. I varje kurs har vi mellan 15 och 25 föreläsningar som vi spelat in i maxistudion. Vi har fått väldigt positiv feedback från studenterna på våra filmer i våra kursutvärderingar.
– Kurserna har varit väldigt populära och förra året hade vi över 5000 registrerade studenter på våra kurser. En anledning till att vi kunnat skala upp vår kursverksamhet är just att vi kunnat spela in mycket material på ett enkelt och professionellt sätt.
Hur fungerar det att jobba i den?
– Överlag är det väldigt enkelt. Det är lättare att jobba i studion jämfört med att till exempel spela in via min egen dator eller spela in zoom-föreläsningar. När jag kommer in i studion är det i stort sett bara att klicka på en knapp så går hela systemet igång, sedan spelar jag in och laddar upp i materialet i kursen.
– Om något blivit fel gör jag bara en omtagning eftersom allt är så enkelt. På senare tid har jag också jobbat med att spela in live-föreläsningar som vi har på zoom i studion. Då hinner jag ladda upp filmen i pausen på föreläsningen. Jag laddar upp på KTH-play och sedan Canvas – sen är det klart.
Din tankar om hur Maxistudion kan utvecklas?
– Jag har bollat med bland annat Amir om möjligheten att köra flera typer av diskussioner i studion. Jag tycker att samtalet är ett bra format för att lära ut. Vi har prövat en hel del i en ny kurs som vi har.