Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Nya LinkedIn-sidor ökar synligheten för forskarnas nyheter

Martina Frick Isberg och Ulrika Georgsson i samtal framför en vit tavla med anteckningar
– I sociala media är LinkedIn KTH:s starkaste sida, med flest följare. Vi når alumner, näringsliv och studenter, och med över 200 000 följare känns det helt rätt att bygga vidare på den här plattformen, säger Martina Frick Isberg, ansvarig för KTH:s sociala medier, här tillsammans med initiativtagare Ulrika Georgsson, kommunikatör på KTH Skolan för industriell teknik och management (ITM).
Publicerad 2023-06-19

För att hjälpa forskare att kommunicera sin forskning externt till en smal, specialiserad målgrupp kom Ulrika Georgsson på idén att skapa ämnesspecifika så kallade showcase-sidor på LinkedIn. Först ut var Materials Science at KTH.
– Största kicken är när inlägg får stor spridning, som nyligen när vi delade nyheten om att en forskare fått pris och inlägget efter två dagar fått 20 000 visningar och 80 grattis-kommentarer, säger Ulrika Georgsson, kommunikatör på KTH Skolan för industriell teknik och management (ITM).

För att ta vara på önskemål från verksamheten och öka synligheten för forskarnas nyheter tog Ulrika Georgsson redan 2020 initiativ till att skapa konceptet showcase-sidor på KTH:s LinkedIn.

Ulrika Georgsson porträtt
– Vi vill gärna få in innehållstips från fler forskare och medbetare, idag är det en mindre grupp personer som ofta hör av sig, och jag vill framför allt uppmana alla som ännu inte börjat med sociala medier att våga tipsa! säger Ulrika Georgsson.

– Jag jobbar mycket med att motivera forskare att våga medverka i våra sociala kanaler, eftersom många är lite tveksamma och kritiska till sociala medier, och känner oro för att medverkan kan anses populistisk, säger hon.

Just LinkedIn har med tiden ansetts ha uppnått hög trovärdighet inom akademin, och allt fler forskare ser närvaron som gynnsam för deras personliga nätverk och varumärke.

– Kommunikation genom LinkedIn är ett sätt att sprida kunskap om sin forskning samtidigt som man får chans att påverka samhällsutvecklingen, eftersom man når andra berörda forskare och beslutsfattare säger Ulrika Georgsson.

Hur går processen till för innehållet som publiceras på LinkedIn-sidorna?
– Forskaren tipsar först mig som sidansvarig om exempelvis en publicerad studie eller ett nystartat projekt. Tipset ska vara tydligt, kort och koncist, så att jag och mina kollegor kan bedöma om det passar våra följare. Forskare som har lärt sig rutinerna har skrivit ihop ett par informativa rader till mig, som jag sedan redigerar och möblerar om lite inför publicering. Men ofta behöver jag besvara tipset genom att skicka tillbaka ett par frågeställningar, och önskemål om att korta ner faktatexten.

Vad är den största utmaningen för dig som redaktör?

– Vi bollar alltid de korta texterna i inläggen, för att inte missa att förklara varför just detta är viktigt att förmedla, och till vem vi riktar oss. Vi måste ha läsaren i åtanke.

Martina Frick Isberg porträtt
– Vi vinner på att kunna dela intressant, ämnesspecifik information som kanske är alltför snäv för att intressera alla läsare i KTH:s övergripande kanaler. Exempelvis publicerar vi inlägg om Materialdagen specifikt på Materialsidan, säger Martina Frick Isberg.

– Det har hänt att svaren på mina frågor formuleras på ett och ett halv A4-papper, och att forskaren sedan vill ha med all text. Det fungerar tyvärr inte om man vill nå ut, att kunna korta ner sitt budskap till ett par meningar är en lärandeprocess.

I showcase-projektet involveras sedan 2020 även Martina Frick Isberg, ansvarig för KTH:s sociala medier, och efter Materials at KTH har ytterligare två showcase-sidor startats; Energy at KTH  och Digitalisation at KTH , i samarbete med Maria Malmqvist, skolkommunikatör på EECS-skolan.

– När Materialsidan startades som pilotprojekt under pandemin för att samla all KTH:s kompetens i ämnet så presterade sidan väldigt bra och gav stort gensvar redan från start, säger Martina Frick Isberg.

– På våra nya ”showcase-sidor” kommunicerar vi verksamhet från olika skolor, som samlas inom olika ämnesområden, och det är i linje med KTH:s övergripande samgående, där vi kommunicerar allt mer över gränserna, säger Martina Frick Isberg.

Hur ska en person göra som vill starta en ny ämnessida för KTH på LinkedIn?

– Tänk först igenom vilka målgrupper du vill nå, och tänk brett när det gäller själva ämnet. Kika på informationssidan på intranät  och kontakta kommunikatören på skolan eller institutionen för att komma framåt i processen.

Efter den ursprungliga idén, hur lång tid tar det att starta en ny ämnessida på LinkedIn?

– Om du har tänkt igenom vilken typ av innehåll du vill publicera, målgrupp och process för uppföljning så snabbar det på processen, säger Martina Frick Isberg.

– Viktigt är att du även har säkerställt att det finns tillräckliga resurser för att sköta om sidan, exempelvis när det gäller uppdatering av innehållet och hantering av kommentarsfältet, säger hon och tillägger:

– Alla som intresserar sig för att nå ut via sociala medier genom en ny kanal, och har frågor kring hur processen att starta showcase-sida går till kan höra av sig till direkt mig på marfi@kth.se. Basinformation om att starta sociala medier-konto på KTH  finns också på intranät.

Text: Katarina Ahlfort
Foto: Magnus Glans

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Aktuellt
Senast ändrad: 2023-06-19