Trygg och tillåtande stämning i KTH:s personalkör

Ett antal personer står i en ring och håller ett papper i händerna. En gitarrist sitter ner.
Kören samlad i matsalen på Brinellvägen 8 där terminens första övningstillfälle ägde rum. Foto: KTH
Publicerad 2023-09-01

KTH:s personalkör har dragit igång för terminen och välkomnar alla medarbetare som gillar att sjunga tillsammans med andra. Alla kan delta, både proffs och rena nybörjare. Varken notkunskaper eller tidigare körvana behövs.

Ett tjugotal medarbetare från olika delar av KTH kom till körens första övningstillfälle den 21 augusti på KTH Campus. Några personer har varit med från starten 2019 medan andra var där för första gången.

Nu hoppas kören på att ännu fler inom KTH ska få upp ögonen för hur kul det är att sjunga i grupp och vågar komma och prova på under terminens gång.

Fyra personer står i ett ljust rum med papper i händerna. En av kvinnorna håller i en tamburin.
Helena Soluna Berggren till vänster har varit ledare för KTH:s personalkör sedan kören bildades. Foto: KTH

Körledare och röstcoach Helena Soluna Berggren leder kören:

– Jag tar emot förslag på låtar från kören, och mitt fokus för låtval är att man under sångpasset inte bara ska få utvecklas och glädjas musikaliskt, utan även att få "sjunga av sig". Det vill säga att få utlopp för känslor och samla glädje och kraft och även få koppla av. Lite som ett gymnastikpass - skapa endorfiner och få energi av olika slag.

Deltagarna kommer från olika länder. Därför väljer Helena Soluna Berggren gärna kända låtar från andra kulturer samt poplåtar, men också traditionella körarrangemang som exempelvis julsånger och folkmusik. Hon peppar även deltagarna att ta med sig instrument av olika slag. Instruktionerna ges på engelska så att alla kan hänga med.

I slutet av varje termin har kören en avslutningskonsert.

– Framåt december brukar det bli några luciaspelningar, säger Helena Soluna Berggren.

Deltagare om det bästa med KTH:s personalkör

Adam Lundström Ramirez, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE):

– Man får träffa medarbetare från hela KTH och från forskar- och lärarsidan såväl som administratörssidan; personer man nog inte skulle ha träffat annars. Man har något att se fram emot i slutet av arbetsdagen.

Susanne Carlsson, Verksamhetsstöd (VS):

– Det bästa med personalkören är att den bidrar med så mycket ny energi och glädje. Tröttheten efter en arbetsdag fullkomligen blåser bort och efter två timmars sjungande är du fylld av endorfiner.

Mariana Mesherjakova, Verksamhetsstöd (VS):

– Kören hjälpte mig som nyanställd att snabbare få känna mig som en del av KTH, eftersom körkompisar kommer från olika delar av KTH:s verksamhet och yrkeskategorier. Det är en fantastisk personalförmån med allra finaste körledaren, som med sin lekfullhet får oss att sjunga glatt och fint och på olika språk.

Eva Magnusson, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE):

– Helena uppmuntrar oss att våga, att använda rösten på olika sätt, hon är bra på att skapa en trygg och tillåtande stämning. Vi byter stämmor när vi känner för det. Och så rör vi oss ibland i rummet, går runt och gör rörelser. Det är lite svårt, men också kul.

Text: Marianne Norén

Om KTH:s personalkör

Kören träffas måndagar jämna veckor kl.16:30-18:30 under hela hösten, med några få undantag. Se aktuella datum på körens informationssida

Plats: Matsalen på Brinellvägen 8, plan 4, KTH Campus

För dig som vill prova på är det bara att dyka upp.

Kören är ett Erasmus-arrangemang och har som uppdrag att underlätta integration och gemenskap. Det är gratis att delta i KTH:s personalkör.

Har du frågor om kören kan du kontakta Susanne Carlsson, suscar@kth.se  eller Laila Thulin, lailat@kth.se  på Verksamhetsstöd (VS).

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Aktuellt