CBH-studenter ringer upp nyantagna från hela världen

Publicerad 2021-04-28

Sedan två veckor tillbaka kontaktar CBH:s masterstudenter nyantagna studenter från Nya Zealand till Peru. Målet är att få fler studenter att tacka ja till sina platser på KTH.

I början av april fick studenter från hela världen sina antagningsbesked från KTH. De internationella studenter som blivit antagna till CBH:s masterprogram till hösten blev också kontaktade av nuvarande masterstudenter.

Varje år håller KTH i projektet Call-up week, något alla CBH:s masterprogram deltar i. Under ett par veckor ringer ett 20-tal studenter från CBH upp de nyantagna studenterna via Zoom och har privata samtal om allt från programmens innehåll, till hur det är att bo i Stockholm, var man handlar mat och klarar av de kalla vintermånaderna.

Alla studenter som arbetar för CBH är internationella och fick i de flesta fall själva sådana samtal inför att de skulle börja på KTH. I undersökningar från Avdelningen för internationella relationer på KTH brukar initiativet nästan uteslutande få höga betyg från studenterna som blivit uppringda, då det är en unik möjlighet att ställa personliga frågor till nuvarande studenter på deras program. I många fall var samtalet avgörande för att de i slutändan valde att ta steget att komma till Sverige och påbörja utbildningarna.

"Min oro handlade mest om hur jag skulle hitta en bostad"

Nicolo dall'Acqua, porträttbild.
Nicolo dall'Acqua läser andra året på masterprogrammet i Idrottsteknologi.

Nicolò dall'Acqua läser sista året på masterprogrammet i Idrottsteknologi. Han är programmets studentambassadör och arbetar sitt andra år med Call-up week.

En av studenterna som arbetar för CBH i år är Nicolò dall'Acqua, som läser andra året på masterprogrammet i Idrottsteknologi.

Det här är andra året du arbetar med Call-up week. Vad tycker du om projektet?

– Jag tycker att det är en värdefull möjlighet för de studenter som väljer att studera på KTH att bli bättre förberedda inför att de kommer till Stockholm. Jag tycker också att det är spännande att de kan få en inblick i våra program från studenter som redan läser utbildningarna.

Hur många studenter har du kontaktat, och var kommer de ifrån?

– Under mina två år med Call-up week har jag kontaktat totalt 35 studenter. De flesta av dem kommer från länder utanför Europa, som Indien, Pakistan, Iran och China. Resten kommer oftast från länder i EU/EEA, som Spanien, Island, Tyskland och Schweiz.

Vilka typer av frågor har studenterna?

– Studenterna från utanför EU är generellt mer intresserade av karriärmöjligheter som de kan få genom programmet. Det är inte så konstigt, för de vill veta om det är värt att flytta till en annan världsdel och betala studieavgift. Idrottsteknologi-mastern är ny och jag tillhör första årskullen, och därmed saknas även data över jobbstatistik för specifikt mitt program. Därmed kunde jag endast redovisa äldre statistik från andra program, och min känsla var att studenterna inte kände sig helt tillfreds med just de svaren. Vad gäller studenterna från Europa hade de mer frågor kring bostadsletande.

Vilken typ av frågor hade du innan du kom till Sverige?

– Jag kommer från Italien, och min oro handlade mest om hur jag skulle hitta en bostad. Månaderna före jag kom till Sverige letade jag som en galning efter ett rum att hyra. Som sagt är mitt program nytt, så när under min Call-up week blev jag uppringd av en sistaårsstudent från programmet Medicinsk teknik. Hon visste inte så mycket om programmet specifikt, så det blev mer snack om vädret och hur man hanterar bristen på sol under vintern.

Text: Kenneth Carlsson