Genuskurs gav mer vaken blick i klassrummet

Anders Clenander. Foto: Jon Lindhe
Publicerad 2020-03-20

Kursen Genusforskning och jämställdhet i teknisk högre utbildning vänder sig främst till lärare på KTH och syftar till att universitets utbildningar, lärmiljöer och organisation ska kännetecknas av jämställdhet. En som har gått kursen är Anders Clenander, lärare på CBH-skolan.

– Jag tycker att kursen är bra då man ser saker på ett lite mer vaket sätt. Man gör mycket vanemässigt som man inte tänker på som har med kön att göra, säger Anders Clenander.

Han har varit lärare på KTH sedan 1995 och är medlem i CBH-skolans JML-grupp sedan starten.

– När jag kom med i den här gruppen så kollade jag runt och såg att den här kursen var nystartad. Då kändes det aktuellt att gå den, för att få mer kunskap och kunna använda den i gruppen.

Anders Clenander har alltid varit intresserad av jämställdhetsfrågor men kursen blev trots det något av en ögonöppnare och de verktyg han fick har han tagit med sig in i klassrummet.

– Om man börjar reflektera lite grann över det så kan man märka att även att vara passiv kan också vara ett val. I klassrummet så kanske man låter killarna höras mest, då gör man också ett val: att man inte försöker lyfta fram tjejerna mer.

Kursen gavs för första gången 2019. Det är en högskolepedagogisk kurs som vänder sig främst till lärare men i mån av plats kan även andra anställda som är involverade i undervisning på KTH gå kursen. Den ges en gång per år och sträcker sig över sju heldagar under en termin.

– Det är väldigt bra med de här heldagarna. Det är gästföreläsare och vissa teman vissa dagar och så sitter man som i en cirkel och pratar och så får ordet gå runt. Det blir avstressande, man är väldigt närvarande och man blir ganska öppen med vad man känner och tycker, säger Anders Clenander.

Läs mer om kursen: www.kth.se/social/course/LH225V