Mikael om bokslutet och starten på 2021

Publicerad 2021-01-15

CBH:s skolchef Mikael Lindström skriver om starten på 2021, covid-19, skolans bokslut för 2020 och den forskningspolitiska propositionen som nyligen blev presenterad.

Varmt välkomna tillbaka efter julledigheterna och god fortsättning på det nya året. Ett år som i alla fall i början kommer att vara annorlunda än vanliga år. Ni vet att smittspridning av covid-19 fortsatt är hög i Stockholmsområdet och vi som kan uppmanas att arbeta på distans minst fram till 24 januari. Se gärna hemsidan för kontinuerliga uppdateringar och det förbereds ett rektorsbeslut om hur campusnärvaro kommer att se ut efter den 24 januari.

Vi är precis klara med bokslutet och stort tack till er alla som bidrar till vår verksamhet. Det ekonomiska utfallet för CBH-skolan blev +11,2 mkr för 2020, vilket är bättre än budgeten för 2020 som var på -14,9 mkr. Både intäkterna och kostnaderna är högre än den inlagda budgeten. Grundutbildningsutfallet blev -24,0 mkr för 2020. Det som gör att CBH fortsatt gör ett positiv resultatet är ett överskott på forskning och forskarutbildning.

Nu har också den forskningspolitiska propositionen blivit presenterad och här kommer en kort sammanfattning:

• Fokus på samhällsutmaningar: covid-19, klimat och miljö, hälsa och välfärd, digitalisering, kompetensförsörjning och arbetsliv samt ett demokratiskt och starkt samhälle.
  • Flera satsningar genomförs genom de s.k. tioåriga nationella forskningsprogrammen, antingen genom förstärkning av befintliga program eller genom inrättande av nya.
  • Ny modell för fördelning av basanslag införs fr.o.m. 2023. I den nya modellen frångås indikatorer och delar av lärosätenas anslag för forskning och utbildning på forskarnivå ska fördelas utifrån sakkunniggranskning och profilering.
  • Förslag till ändringar i högskolelagen (1992:1434) för att dels förstärka och tydliggöra högskolans ansvar för samverkan, internationalisering och livslångt lärande, dels främja och värna akademisk frihet i högskolans verksamhet. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2021.

Propositionen innebär en total ökning med 3,75 mdkr 2024 i jämförelse med dagens nivå. Ökning av resurserna fördelar sig enligt följande:

• Direkt till lärosäten: +953 mnkr 2024
  • VR: +1 505 mnkr 2024
  • Rymdstyrelsen: +30 mnkr 2024
  • Vinnova: +614 mnkr 2024
  • Formas: +360 mnkr 2024
  • Forte: +180 mnkr 2024
  • RISE AB: +75 mnkr 2024
  • Finansmarknadsforskning: +30 mnkr 2024

För CBH finns intressanta förstärkningar inom alla våra profilområden; hälsa, miljö, energi och material.

Mikael