Mikael om innovation och samverkan mellan CBH och RISE

Publicerad 2021-03-31

Skolchef Mikael Lindström skriver om innovation på CBH-skolan och möjligheter till utökade och fördjupade samarbeten mellan CBH, KTH och RISE.

På CBH-skolan har vi många miljöer som arbetar nära tillämpningar och vi ser även att en del av våra doktorander vågar ta klivet till att arbeta med idéer sprungna ur forskningsarbetena. För någon vecka sedan var jag och besökte en industriell tillverkning av ersättningsmaterial i plast, baserat på ett förnyelsebart material. Det är en av våra tidigare doktorander, Christopher Carrick, som har startat företaget. De samarbetar nu med flera stora företag som använder plast i sina produkter, och där en ökad miljömedvetenhet driver på en ersättning av fossilbaserade material.

Resan har gått via KTH och sedan RISE för uppskalning. KTH och RISE har stora möjligheter att komplettera varandra och i går deltog CBH-skolan i ett möte om just dessa möjligheter till utökade och fördjupade samarbeten. Bland annat diskuterades en möjlighet att vidareutveckla forskningsframsteg som görs inom CBH med hjälp av den pilotinfrastruktur som finns på RISE. Vi diskuterad hur en modell för denna samverkan skulle kunna se ut. Delvis inspirerade av vad vi har sett fungerat tidigare och dels genom att snegla på andra modeller för tillgängliggörande av forskningsinfrastruktur, exempelvis den nationella satsningen MAX IV i Lund. För att driva igenom detta förslag krävs finansiering där Vinnova bedöms vara den aktör som vi bör presentera detta förslag för. Daniel Söderberg på CBH-skolan har nu uppdraget att driva frågan. Så hör gärna av er till honom om ni har idéer på hur vi kan arbeta forskningsmässigt med uppskalning – eller hur vi kan stötta våra nydisputerade så att fler vågar ta steget.

På temat innovation, glöm inte att alla kan nominera en kandidat till KTH Innovation Award. Priset delas ut till personer från KTH som genom nyskapande innovationer bidragit till ett bättre samhälle. Priset instiftades 2020 genom donationer av Spotifys vd och grundare Daniel Ek och Mathias Uhlén, professor på KTH. Prissumman är på 500 000 kronor. Du kan också nominera dig själv. Nomineringen är öppen till den 15 april.

Nominera din kandidat till KTH Innovation Award

Avslutningsvis har dessa extraordinära tider krävt extraordinärt tålamod och hur hemsk pandemin än varit har den ju också lärt oss en del klokt som vi kan använda när väl pandemin är över. Jag tror nu att vi, efter drygt ett år med pandemin, behöver lite pigga aktiviteter som inte enbart är Zoom-relaterade. Vi i ledningen ska fundera på vad det kan vara över påskledigheten, men vi tar gärna emot förslag då vi vet att vi har många duktiga medarbetare som kan allt från matlagning till fågelskådning.

Med detta önskar CBH-skolans ledning välfyllda påskägg, soliga dagar och en fin påskledighet!

Mikael