Mikael om smittspridning och strategifrågor

Publicerad 2021-03-03

Skolchef Mikael Lindström skriver om den ökade smittspridningen i samhället och skolans viktigaste strategifrågor det närmaste året.

Under senaste veckorna syns en ökning i smittspridningen i Stockholmsområdet. Det är viktigt att vi alla fortsätter och följer de generella rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten samt de regler KTH har ställt upp. FHM har lämnat särskild information till lärosätena  eftersom de generella reglerna riktar sig till allmänheten och inte alla gånger är helt överförbara på lärosätenas verksamhet.

FHM:s information stämmer bra med de åtgärder KTH redan vidtagit. Vi får frågor om HT21 och Rektor avser att fatta beslut om höstterminen i slutet på maj när vi vet mer hur pandemin utvecklar sig. Vi hoppas nu att våren och vaccin samt att vi följer de generella rekommendationerna ska dämpa pandemin.

Vi har tillsammans med Strategiska rådet och CBH:s ledningsgrupp arbetat fram en prioritetslista för de viktigaste strategifrågorna det närmaste året för CBH:

• AI/Robotik inom våra styrkeområden
  • DDLS – Data Driven Life Science
  • Hälsodata
  • Östersjön/vattenrening - utökad fakultet genom fundraisning
  • Mångvetenskapliga miljöer
  • Campusutveckling
  • ”Framtidens arbetsplats” – alla kategorier – modern attraktiv arbetsgivare
  • Fokus GRU 2021

Vi kommer i CBH-nytt framöver ge en överblick av vad som händer inom respektive område. Vi kan redan nu nämna att CBH har tagit inititivet att bilda en arbetsgrupp på KTH för DDLS tillsamans med SCI- och EECS-skolan. Vår vice skolchef Sebastiaan Meijer kommer att leda denna grupp och en första uppgift är att arbeta fram anställningsprofiler för två biträdande lektorat inom Cellular and molecular biology och Precision medicine and diagnostics.

Inom fokus GRU har vi genomfört en workshop med grundutbildningsansvariga och ansvariga för utbildningskansliet. Vi har mycket samsyn på behovet av tydligare ingångar och processer för studenter och lärare. Arbetet fortsätter nu i grupper under våren och så snart vi har förslag på åtgärder vi att kommunicera detta.

Mikael