Yuanyuan Li ny biträdande lektor på WWSC

Yuanyuan Li.
Yuanyuan Li. Foto: Jon Lindhe, KTH
Publicerad 2020-10-22

Yuanyuan Li är ny biträdande lektor på avdelningen för biokompositer på FPT och WWSC.
– Jag ser fram emot att bygga en energisk grupp och skapa attraktiva forskningsområden.

Yuanyuan Li tog sin doktorsexamen vid Nanjing Forestry University i Kina och besökte även nordamerikanska University of Maryland som gästforskare under sina doktorandstudier. Efter det kom hon till CBH som postdoktor.

– Jag har arbetat med nanoteknologi för trä och cellulosa i flera år och fokuserat på nanostruktur för trä och cellulosa för att utöka användningsområdet och tillhandahålla nya funktioner. Några exempel inkluderar transparent trä, ledande trä, träbaserad elektronik och transparent papper, säger Yuanyuan Li.

Vad vill du bidra till som biträdande lektor?

– Jag hoppas kunna öka kompetensen hos FPT och WWSC när det gäller hållbar materialdesign genom att ta itu med spännande vetenskapliga problem, skapa ny kunskap och handleda studenter. Under tiden här hoppas jag kunna utveckla mina pedagogiska färdigheter, forskning och ledarskap för att bli en bättre lärare, handledare, forskare och ledare. Jag ser fram emot att bygga en energisk grupp och skapa attraktiva forskningsområden.

I vilket ämnesområde ska du forska och undervisa?

– Jag kommer att arbeta med biobaserade kompositmaterial med fokus på nanoteknik för trä och cellulosa: från grundläggande förståelse till strukturell kontroll, materialdesign och vidare tillämpning.

Hur kom det sig att du blev intresserad av detta område?

– Trä är det viktigaste biotekniska materialet. I början vill jag bara veta varför det finns så många typer av papper från trä. Sedan vill jag veta mer, hur man kan uppnå detta, vad mer kan vi göra med träkonstruktion etc. Ju mer du involverar dig i det här attraktiva området, desto mer vill du veta.