CBH-skolans intranät och skolwebb lanserade

Publicerad 2017-12-15

Så här hittar du rätt på CBH-skolans webbplatser.

I samband med den nya skolorganisationen har KTH försökt göra hela sin webb mer enhetlig. Detta för att både du som anställd och besökare ska kunna hitta rätt information på KTH:s webb så smidigt som möjligt.

Detta gör att både intranätet och KTH:s skolwebbar har fått en ny struktur och design.

Intranätet

Alla KTH-skolors intranät har fått ett likadant utseende. Här är några förändringar:

• Ny startsida. I stället för många olika klickbara rutor, finns nu en renare startsida där vi listar de viktigaste nyheterna och annat som är av värde för medarbetare vid skolan.
  • Generell KTH-information hittas i menyn i sidtoppen. Högst upp på sidan finns information som bland annat rör din anställning, stöd & service och KTH:s organisation. Informationen där är den samma som för KTH i stort. Behöver du information om exempelvis egenrapportering (ex. semester och sjukfrånvaro), friskvård, IT-support eller blanketter hittar du det i den menyn.
  • Information som specfikt rör dig på CBH-skolan hittas i vänstermenyn. Vi jobbar för att i största möjliga mån få bort gammal och överflödig information från skolornas tidigare intranät. I vänstermenyn kan du exempelvis hitta information om kontaktpersoner på skolan, interna händelser och arrangemang, och interna nyheter.
  • Engelsk översättning. Vi strävar mot att översätta så mycket information som möjligt till engelska för alla våra medarbetare som inte talar svenska. Du hittar intranätet på engelska genom att klicka på den brittiska flaggan i högerkanten, samt på intra.kth.se/en/cbh .

Skolwebben

CBH-skolans webbplats hittar du på kth.se/cbh . Alla KTH:s skolwebbar ska få ett likadant utseende, och CBH-skolan har kommit långt i processen. Här är några förändringar:

• Ny startsida. På förstasidan ser du ingångar till våra olika institutioner. I vänstermenyn hittar du information om exempelvis skolans utbildningsprogram, forskning och kontaktuppgifter.
  • Nya startsidor för institutionerna. Institutionernas startsidor är uppbyggda på samma sätt som skolans i stort. Varje institution har en kort webbadress baserat på institutionens akronym. Exempelvis hittas Institutionen för proteinvetenskap (PRO) på webbadressen kth.se/pro .
  • Nya standardspråk för institutionerna. Medan KTH:s centrala webbplats kth.se  behandlar många allmänna frågor om exempelvis utbildning, finns en önskan från KTH:s ledning att skolornas webbplatser fokuserar mer på forskning. Huvudspråket för institutionernas webbplatser blir engelska, eftersom målgruppen i större grad är personer från hela världen som är intresserade av KTH:s forskning. Engelska blir även huvudspråk på sidorna för skolans olika forskningsgrupper. Undantag finns, exempelvis för Institutionen för ingenjörspedagogik, vars huvudspråk är svenska. Vi uppmanar samtidigt forskningsgrupperna att åtminstone ha kort sammanfattande information om sitt arbete på svenska på sina webbplatser.
  • Nytt publikationsverktyg. Sedan 2017 finns ett nytt publikationsverktyg i Polopoly. Verktyget hämtar information direkt från DIVA och lägger upp en lista med de 50 senaste publikationerna från varje forskningsenhet. Se publikationslistorna på institutionernas olika webbplatser.
  • Mer fokus på personlig sida på social. Logga in i det grå fältet högst upp på kth.se. Klicka på bilden längst till vänster i fältet. Där är din personliga sida. Fyll i information om dig själv samt ladda upp en bild på dig. På så sätt blir det lättare för andra anställda på KTH samt besökare att nå dig. Detta är extra relevant för dig som har ansvarspositioner på KTH.

Både intranätet och skolwebben är fortsatt under uppbyggnad. Hör av dig till kommunikationsavdelningen på CBH-skolan om du har några synpunkter.