Glöm inte att anmäla bisyssla för 2024

Hand med penna vid kalender
Foto: Unsplash
Publicerad 2024-04-15

Nu är det dags att lämna in blankett för bisysslor under 2024. Som offentligt anställd är du skyldig att redovisa dina bisysslor för din arbetsgivare. Skolchefen bedömer sedan om din bisyssla är av sådan karaktär att den är anmälningspliktig och återkopplar till dig vid eventuella frågor. CBH-skolan samlar in uppgifter från alla anställda med undantag för doktorander, postdoktorer och stipendiater.

Om du inte har bisyssla: meddela det med vändande mejl.

Om du har bisyssla: Fyll i den blankett du fått per mejl och skicka den till hr@cbh.kth.se med ämnesrad ”Bisyssla 2024” eller via post till HR, Ove Strind, Teknikringen 42 senast 31 maj 2024.

Vad är en bisyssla?

En bisyssla är i princip allt som en anställd, tillfälligt eller permanent, ägnar sig åt vid sidan av sin anställning och som inte kan hänföras till privatlivet. Det kan innebära att man arbetar extra i en anställning, utövar uppdrag eller bedriver egen verksamhet vid sidan av sitt ordinarie arbete. Det är utan betydelse om bisysslan ger ekonomisk ersättning eller inte men däremot får inga ekonomiska transaktioner mellan bisyssleverksamheten och KTH förekomma. Notera att även extra arbete för huvudarbetsgivaren eller annan myndighet kan räknas som bisyssla.

Vad är inte bisyssla?

Aktiviteter av olika slag som typiskt hör till privatlivet. Fackliga, politiska eller andra förtroendeuppdrag ses oftast som en tillåten bisyssla. I förhållande till andra statligt anställda har universitetslärare en utökad och lagstadgad rätt att utöva ämnesanknutna forsknings- och utvecklingsbisysslor, så kallade FoU-bisysslor. Arvoderade akademiska aktiviteter och uppdrag som opponent- och sakkunniguppdrag, ledamotskap i betygsnämnd och mindre omfattande uppdrag för till exempel forskningsråd och vetenskapliga tidskrifter räknas inte som bisysslor.

Se KTH:s riktlinjer för en mer detaljerad beskrivning av tillåtna och ej tillåtna bisysslor.