Våga fråga-kampanjen drar igång på KTH

Christina Boman och en bild på dekalen med texten "våga fråga vem du släpper in"
Christina Boman är säkerhetschef på KTH. Foto: Magnus Glans
Publicerad 2024-04-09

Nu drar kampanjen Våga fråga igång på våra campus. Kampanjen är ett led i att göra KTH tryggare och säkrare. Under helgen 13–14 april kommer ett antal ungdomar arbeta med att sätta upp klistermärkena ”Våga fråga vem du släpper in” ovanför samtliga kortläsare på KTH Campus. Kampanjen gäller även övriga campus, men där planerar skolorna själva när dekalerna ska sättas upp.

Syftet med dekalen är att få medarbetare och studenter att inte släppa in okända personer som saknar eget passerkort och öka medvetenhet på KTH om att säkerhet är viktigt. Stölderna av värdesaker som datorer och mobiltelefoner måste minska. Ansvarig för kampanjen är KTH:s säkerhetschef, Christina Boman.

Vad är mitt ansvar när jag öppnar dörren med mitt kort?

Att uppmärksamma och våga fråga om den som följer med bakom dig har ett kort för tillträde. Se alltid till att dörren stängs ordentligt efter dig när du har passerat.

Var ska jag vända mig om jag ser obehöriga i lokalerna?

Då ska du ringa KTH:s larmnummer 7700 (08-790 77 00).

Var kommer dekalerna att sitta?

Ovanför varje kortläsare på hela KTH, både inomhus och utomhus.

Dekalerna har bara text på svenska, varför det?

Dekalens storlek gjorde att det inte fanns plats för engelsk text. Istället ska figuren på bilden – en maskerad tjuv – symbolisera texten och påminna även engelskspråkiga studenter och anställda om vikten av att inte släppa in okända.

Här kan du läsa intervjun med säkerhetschef Christina Boman, som publicerades i februari i år.