Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Återskapa & förbereda – utred orsaker och acceptera stöd

När den som är sjukskriven har blivit lite starkare är det tid för personen att hitta aktiviteter att hämta kraft ur. Många har haft intressen som gett dem energi tidigare, men tappat bort dem i det stressiga liv de levt.

Viktigt

  • För många är det hjälpsamt med psykologiskt stöd. I denna fas kan det vara till stor hjälp att få träffa andra personer med samma problem, annars känner man sig lätt oerhört ensam och utsatt. Därför är någon form av gruppbehandling med fokus på stresshantering värdefull.
  • I den här fasen kan den sjukskrivne och chefen dela på ansvaret att hålla fortsatt regelbunden kontakt, liksom kontakt med kollegor.
  • En plan för återgång i arbete, rehabiliteringsplan, tas fram.

För mer information: Rehabilitering - vem gör vad?

Tips

  • Den sjukskrivne kan gärna göra några sociala besök. Här kan kreativitet behövas, för även om det som tidigare orsakade stressen delvis handlade om privata skäl, eller kanske främst privata skäl, så representerar arbetsplatsen en tid när allt var övermäktigt och det minns hjärnan vilket gör att den fysiska arbetsplatsen kan ge ett starkt stresspåslag. Var noga med att inkludera den sjukskrivne i inbjudan till olika sociala aktiviteter för att den som är hemma inte ska känna sig bortglömd.
  • Problemlösningsbaserade samtal är en användbar modell, de kan ledas av en rehabiliteringskoordinator från företagshälsan, primärvården, eller från er egen HR-avdelning. Samtalen leder fram till en handlingsplan och är en bra förberedelse för både chef och medarbetare inför arbetsåtergången.

Problemlösningsbaserade samtal:

Problemkartläggning 1

Chef och tredje part*

  • Vad har gjorts tidigare?
  • Vilka är orsakerna?
  • Viktigaste problemet att fokusera på?

Problemkartläggning 2

Medarbetare och tredje part*

  • Utökad intervju om orsaker på arbetet samt privat information
  • Vad har gjorts tidigare?
  • Vilka är orsakerna?
  • Viktigaste problemet att fokusera på?

Problemlösning

Chef medarbetare och tredje part*

  • Mål: Gemensam syn på problemet och lösningar att testa
  • Handlingsplan

Uppföljning

Chef, medarbetare och tredje part*

  • Ca 1 gång/månad per telefon eller personligen med individ och chef
  • Minst tre uppföljningar

*) Tredje part kan vara rehabkoordinator hos företagshälsovården eller en HR-resursperson på CBH-skolan.