Granska e-fakturor i EFH
På den här sidan finns information om vad du behöver tänka på när du attesterar e-fakturor i EFH. Här finns också information om hur du gör för att bli behörig sakattestant.
Alla fakturor granskas och godkänns i fakturasystemet EFH:
- Sakattestanten verifierar att beställningen är levererad och stämmer med det som är avtalat.
- En ekonom väljer rätt konto för bokföringen.
- En ekonomisk attestant godkänner inköpet. Nu syns kostnaden i projektet och fakturan hamnar i en betalningsfil till banken.
Beställningar godkänns av chef och måste innehålla personnummer. När beställningen är klar får du som är behörig sakattestant information tillsammans med instruktioner.
Checklista för sakattestering i EFH
- Kontrollera att beställning och faktura överensstämmer och att KTH har fått de beställda varorna.
- Om fakturan är felaktig, kontakta leverantören. Bedrägeriförsök med falska fakturor förekommer!
- Ange kortfattat och tydligt vad fakturan gäller i kommentarsfältet.
- Fakturor med höga belopp – förtydliga vilken kategori inköpet avser, till exempel anläggning, korttidsinventarier, förbrukningsvaror.
Inköp av maskiner, datorer och
Ska du köpa in anläggningstillgångar, till exempel maskiner, instrument, datorer, kameror eller mobiltelefoner? Då behövs kompletterande information.
Ange i kommentarsfältet
- vem som är användare och/eller huvudansvarig
- adress och rum
- serienummer
- förväntad användningstid
- om det är ett nytt eller kompletterande inköp
- om det kommer delfakturor.
Mat och dryck
- Ange syfte och bifoga deltagarlista. KTH bekostar inte dricks.
Deltagarlista extern representation
Deltagarlista intern representation
Deltagarlista vid arbetsmåltid
Schematisk bild över måltider och klassning
Konferens
- Bifoga program.
Resefaktura
- Ange syfte.
Inköp av konsultjänst
- Bifoga avtal och diarienummer.
Open access-publicering
- Kontakta KTH Biblioteket.
Läs om open access