Exjobbsmässan 2019

Publicerad 2019-10-09

Nästan 50 företag, 15 forskargrupper och 300 av KTH:s studenter möttes på den årliga exjobbsmässan på KTH:s campus i Kista. Det bubblade av engagemang när studenterna mötte företag som Spotify, King och Huawei i syfte att hitta passande exjobbsprojekt.

Exjobbsmässan gick av stapeln i Electrum, Kista och riktade sig till studenter som ska göra sitt exjobb på kandidat- och mastersnivå det här akademiska året inom ICT-området. De fick chansen att möta representanter från näringslivet och forskare från skolan för elektroteknik och datavetenskap vid KTH (EECS).

- Antalet utställare ökar för varje år och jag är stolt över bredden, vi har en bra mix mellan stora och små företag, organisationer och myndigheter. Tack vare skolsammanslagningen märker jag också att intresset ökat bland studenter från båda våra campus vilket är kul, säger Alexandra Leyton, projektledare för Exjobbsmässan.

Bland de över 40 deltagande företagen fanns bland andra Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), IBM, Saab, Spotify, King och Huawei och forskargrupper från EECS. En av de deltagande forskarna är Markus Hidell, Vice grundutbildningsansvarig, som arbetar vid avdelningen för kommunikationssystem på EECS.

– Det är fantastiskt att se uppslutningen kring exjobbsmässan i Kista. Vi har nästan 50 företag och 15 forskargrupper som visar upp ett brett utbud av förslag på examensarbeten för ett väldigt stort antal studenter. Det är ett gyllene tillfälle för våra studenter att hitta intressanta och utmanande examensarbeten och det är roligt att vara med när de botaniserar bland de olika utställarna på mässan. Exjobbsmässan är ett viktigt forum för möten mellan studenter och företag, mellan studenter och forskargrupper, och även mellan forskargrupper och företag, säger Markus.