Exjobbsmässan 2020 – den digitala versionen

Publicerad 2020-10-21

Nästan 30 företag och 500 studenter deltog på årets Exjobbsmässa, som i sann 2020-anda ägde rum i Zoom. Det bubblade av digital aktivitet när företagen presenterade möjligheterna till exjobb genom korta presentationer.

Exjobbsmässan gick av stapeln i Zoom den 14 oktober och riktade sig till studenter som ska göra sitt exjobb på kandidat- och mastersnivå det här akademiska året inom ICT-området. De fick chansen att möta representanter från näringslivet och forskare från skolan för elektroteknik och datavetenskap vid KTH (EECS). Bland företagen fanns bland andra IBM, Volvo, Saab och Ericsson men även mindre företag som till exempel Elk Audio, Tritech och Knightec.

- Det är inte helt lätt att digitalisera en mässa som bygger på fysiska möten mellan studenter och industri så vi är väldigt glada att så många, både företag och studenter, valde att hoppa på det digitala konceptet. Vad vi kan se i utvärderingarna, fann både studenter och företag den digitala mässan givande, säger Moa Hörnquist, kommunikatör och projektledare för Exjobbsmässan 2020.

Företagspresentationerna den 14 oktober kompletterades med ett webinarium om exjobb den 15 oktober, som gavs av Ragnar Thobaben, lektor och exjobbskoordinator på Institutionen för Intelligenta system, och inkluderade matnyttig information till studenter som ska göra exjobb. Webinariet besöktes av 350 studenter.