"För många går rakt igenom röken"

Publicerad 2023-10-18

Trappuppgångar och korridorer fylls med rök från rökmaskiner, någon sekund senare ljuder brandlarmet på Teknikringen 33. Det är brandskyddsövning och nu ska det testas om de rutiner som finns på plats verkligen fungerar.

När larmet gått blir det full fart inne i lokalerna, några sätter på sig de oranga västarna och ser till att utrymmningen går som den ska. En efter en går ut ur lokalen mot uppsamlingsplatsen i närheten, men många går rakt igenom röken. Hur många återkommer vi till snart.

På uppsamlingsplatsen samlar man ihop sig i grupper där man börjar pricka av i en pärm vilka som kommit ut och vilka som eventuellt kan finnas kvar i lokalen. Några som tagit fram pärmen för att checka av är personalen från företaget Novatron.

Uppsamling efter brandövningen på Teknikringen.

– Det var väldigt bra att det var rök i trappuppgången så att man blir uppmärksammad på att man inte får gå ut den vägen. Vi märker tydligt nu också vilka rutiner vi behöver arbeta med, så det är nyttigt att få syn på det, säger Jan Jäderberg, CTO på Novatron.

När det checkats av att alla har kommit ut som de ska och att ingen finns kvar i lokalen hålls en avstämning med de som tagit på sig rollen som utrymmningsledare och några studenter som deltagit i övningen. Utrymningen av lokalen har gått snabbt, det tog bara 1 minut och 47 sekunder innan alla var ute. Andra saker har varit mindre bra.

– En person satt kvar i lokalen efter att larmet hade gått, annars var det bra uppslutning, säger Elias Larsson, gruppchef på bevakning, Securitas.

"Ingen av dem hade överlevt om det hade varit på riktigt"

– 60 personer går rakt igenom röken. Ingen av dem hade överlevt om det hade varit på riktigt, säger Evelina Esphagen på Brand & Räddning Securitas.

Röken visar tydligt att brandövningen är nödvändig och från Infrastruktur på EECS ser man ett stort behov i att hålla de regelbundna brandövningarna.

– Vi ser verkligen ett uppdämt behov av ett systematiskt brandskyddsarbete, det finns på skolorna men inte centralt på KTH, säger Patrik Janus, huvudskyddsombud på EECS.

– Det är viktigt att alla som arbetar på KTH har koll på de rutiner som finns och att vi också får syn på det som inte fungerar så att vi kan fortsätta arbetet med att få tydliga och bra rutiner säger Viktor Appelgren, vaktmästare.

Viktigt att tänka på

• Ha koll på din arbetsplats innan något händer. Vilken nödutgång är närmast och säkrast?
  • Stäng dörrar om det brinner och se till att ingen finns kvar i utrymmet.
  • Gå till närmaste uppsamlingsplats. Om en kollega inte har koll, visa var man ska gå.
  • Se till att information sker även på engelska.
  • Ha en rutin för kännedom om någon går till vilrum eller källare.
  • Tänk på att ATP är ett bra tillfälle att lyfta frågor kring säkerhet och brandskydd.
  • Larma alltid 112, viktigt om någon inte kan komma ut ur lokalen.

Emelie Smedslund