Rektorsgruppens årliga skolbesök

Publicerad 2020-02-19

Måndagen 17 februari fick EECS besök av rektor Sigbritt Karlsson tillsammans med prorektor Mikael Östling och universitetsdirektör Kerstin Jacobsson. Temat i år var infrastruktur och centra.

Först ut var ett studiebesök i Visualiseringsstudion VIC. Projektledare Björn Thuresson , tillsammans med forskningsingenjör Ingemar Markström  och professor Tino Weinkauf,  berättade om verksamheten genom några visualiseringsexempel som projicerades på den stora 4k-skärmen. Studions verksamhet kretsar kring utbildning, forskning och samverkan, även kallat den tredje uppgiften. På ett år genomförs mellan 100 och 150 projekt, och över 100 näringslivssamarbeten äger rum.

Efter stunden i VIC promenerade sällskapet till biblioteket för att lära känna några av skolans centra. Där möttes de först av Benoit Baudry , professor och föreståndare för CASTOR Software Research Center som startade 2017 tillsammans med Ericsson och Saab. Med utgångspunkt i Sigbritt Karlssons blogg presenterade Benoit de hundratals osynliga bakomliggande processer som behövs för att ladda något så enkelt som en webbsida och diskuterade därefter nuvarande och framtida utmaningar och möjligheter inom mjukvaruteknik.

Hur kan konst, design och teknik korsbefrukta varandra? Det var temat på professor Roberto Bresins presentation om det nystartade centrat Navet, ett samarbete med Kungliga Musikhögskolan, Konstfack och Stockholms Konstnärliga högskola. Roberto Bresin, som är centrats föreståndare, visade några scener ur ett kommande filmprojekt och berättade om formatet ”Small Visionary Projects” - forskning som kan leda till innovationer inom gränslandet mellan konst, teknik och design.

Sista centrat var CDIS, KTH Centrum för cyberförsvar och informationssäkerhet presenterat av professor och föreståndare Pontus Johnson . En film som visade en cyberattack i en av Ukrainas driftcentraler för eldistribution inledde på ett dramatiskt sätt presentationen som handlade om det nya samarbetet med Försvarsmakten, gemensamma mål och framtida projekt. Tillsammans har de initierat en utbildning i cyberförsvar och första kullen rekryter börjar i juni. CDIS sex doktorander kommer att vara med i utbildningen, och hittills är fyra rekryterade.

Eftermiddagen avslutades med ett rundabordssamtal tillsammans med skolchefsgruppen och prefekterna. På agendan stod KTH:s strategi för Digital Futures, UKÄ-rapporten och reglering av doktoranders fackliga uppdrag.

Besöket, som är ett årligt återkommande möte, syftar till att ge KTH:s ledning en bättre bild av det som sker inom organisationen och ge skolorna tillfälle att berätta om sin verksamhet.

Tack till samtliga som bidrog under denna eftermiddag!

Visauliseringsstudio VIC

Navet

Centrum för cyberförsvar och informationssäkerhet