Skolans forskningslabb öppnar upp för besökare

Publicerad 2019-10-09

I samband med tillkännagivandet av årets nobelpristagare anordnar Nobelstiftelsen evenemanget Nobel Calling, en vecka då Stockholm förvandlas till internationell hubb för forskning och vetenskap. Ett av KTH:s bidrag är labbrundor där intresserade får besöka några av de labb som finns KTH Campus. I år fanns tre rundor att välja på och i varje runda ingår besök vid tre olika labb – samtliga från Skolan för elektroteknik och datavetenskap.

Hallå där Louise Gustafsson, kommunikatör och projektledare för KTH:s labbrundor! Hur kom du på idén till labbrundorna?

Louise Gustafsson

– Idén föddes egentligen redan under mitt första år på KTH. När jag upptäckte hur stort campus var och bredden av KTH:s forskning så blev jag fascinerad av och nyfiken på vad som dolde sig bakom dörrarna man passerade varje dag. När KTH Campus hade hundraårsjubileum 2017 var jag en del av projektgruppen och fick chans att testa idén med labbrundor. Våra spännande labb och engagerade forskare är en otrolig resurs, och allmänhetens intresse för forskning och teknik bara växer. Feedbacken från besökarna har varit otroligt positiv och platserna tar alltid slut på nolltid.

Vad tycker forskarna om att visa upp sina projekt?

– De tycker att det är kul och utmanande att förklara sin forskning för en publik som inte har några förkunskaper, och man märker att de uppskattar att det finns ett stort intresse för deras arbete. Många poängterar också vikten av det tredje uppdraget, att KTH har en plikt att berätta och utbilda allmänheten i vad vi gör här. Det är ju trots allt skattemedel som finansierar en stor del av vår verksamhet. Nästan alla labben har valt att delta alla tre år, det tycker jag är ett gott betyg!

Har du själv besökt något labb som du tycker är extra spännande?

– Oj, svårt… Det är som att välja vilket bakverk man gillar bäst på en fikabuffé! Varje labb är intressant på sitt sätt, har engagerande forskare och utför arbete med stark påverkan på framtidens samhälle. Om jag måste välja ett par stycken som tilltalar just mig personligen så säger jag Smart Mobility Lab och stora robotiklabbet på Teknikringen 14. De har bra, visuella demos och forskar på teknik som man lätt kan föreställa sig vara en del av sin vardag om fem till tio år.

Vill du veta mer om labbrundorna? Kontakta Louise Gustafsson.

Nobel Calling

Under hela veckan arrangeras aktiviteter och evenemang med koppling till vetenskap och forskning i Stockholm. Exakt vad kan du se på Nobelmuseets webbsida.

Program för Nobel Calling

KTH:s bidrag till veckan består av labbrundor och besök i R1:an.