Sommarhälsning från skolledningen

Vårterminen på EECS har innehållit fler antal studenter, besök på skolans olika avdelningar och omorganisering. Vi bad skolledningen att sammanfatta halvårets utmaningar och glädjeämnen innan en efterlängtad semester.

Ann Lantz, skolchef
Om du blickar tillbaka på vårterminen 2025 vilka har varit de största utmaningarna för EECS och hur har dessa lösts?
De största utmaningarna har varit ekonomifunktionen och dess stöd ute på avdelningarna och institutionerna. Vi har inventerat behov och har länge varit i dialog med ekonomichef och gruppchefen för vår ekonomigrupp men det känns som att vi nu har tagit steget längre än tidigare. Förhoppningsvis syns resultat redan och vi har även fått nytt stöd genom de ledningskoordinatorer som anställts och som nu börjat arbeta ute i verksamheten.
Vilka har varit de största glädjeämnena under våren 2025 för dig personligen och för EECS som skola?
För skolan går verksamheten mycket bra. Vi antar många studenter och har fler betalande studenter än tidigare. Forskningen är fantastisk och vi får mer och mer externfinansierade projekt. I skolledningsgruppen arbetar vi mer fakta- och databaserat och vi börjar kunna se skeenden över tid vilket ger fördjupad kunskap om vår verksamhet. Vi har någonting vi kallar ledningens rapport vilket är en sammanställning över de olika delarna på skolan och ger oss en bild över hur vi tar oss framåt och blir bättre.
Snart väntar en semester, vad ser du mest fram emot under den?
Min semester startar direkt efter midsommar och då kommer jag och min make resa vildmarksvägen vilket ska bli en fantastisk natur och kulturupplevelse.

Markus Hidell, ställföreträdande skolchef och grundutbildningsansvarig
Om du blickar tillbaka på vårterminen 2025 vilka har varit de största utmaningarna för EECS och hur har dessa lösts?
En av de största utmaningarna när det gäller grundutbildningen har nog varit dimensionering av utbildningsvolymerna 2025. KTH har i snabb takt behövt svänga om; från att be skolorna att öka intäkterna från utbildning under 2023–2024 till att nu minska volymerna under 2025. Vi har begränsade möjligheter att svara mot detta på kort sikt, men har arbetat hårt med att sätta så kloka mål som möjligt vad gäller antalet nybörjare till våra utbildningsprogram på grund- och avancerad nivå till hösten. Vi har arbetat systematiskt både i KTH:s grundutbildningsutskott och tillsammans med våra programansvariga på skolan ända sedan slutet på förra året, och nu landat i förslag till antagningstal som vi tror kommer fungera bra för våra program och samtidigt bidra så bra som möjligt till vad som är bäst för KTH som helhet.
Vilka har varit de största glädjeämnena under våren 2025 för dig personligen och för EECS som skola?
Ett av de största glädjeämnena ur mitt perspektiv är de breda kontaktytorna på KTH som man kontinuerligt arbetar med som grundutbildningsansvarig. Det gäller både på KTH-nivå och på skolnivå. Jag tycker att vi har en väldigt väl fungerande "GA-grupp" (GA, UA och våra vice GA) på EECS och jag är väldigt tacksam för det fina samarbete jag har med kollegorna i denna gruppering. Det känns extra roligt att konstatera detta så här när vi gör något av ett akademiskt bokslut efter läsåret 2024/2025.
Snart väntar en semester, vad ser du mest fram emot under den?
Jag ser fram emot ett härliga veckor i Skåne så småningom och även mot att spela en hel del golf på hemmaplan.

Joakim Lilliesköld, vice skolchef med inriktning mot förändringsledning
Om du blickar tillbaka på vårterminen 2025 vilka har varit de största utmaningarna för EECS och hur har dessa lösts?
Den största utmaningarna har med ekonomistödet att göra, och det har varit svårt att lösa ut. Det har tillsatts krisgrupper och lovats mycket att det skall lösa sig. Men vi har ändå fortsatt tappa massor av kompetens inom ekonomi och vi har fortsatt haft problem. Vi kan inte säga att något löst sig än, men nu har vi i alla fall fått de nya cheferna på ekonomi att börja träffa verksamheten. Man har lärt sig en del av chefernas namn, och det finns i alla fall en plan på att träffa alla avdelningar och kanske kan det mynna ut i en hållbar lösning så att vi får lite lugn och ro kring ekonomihanteringen.
En annan utmaning har varit att få tag på data. Som underlag till omorganisationen behöver vi fakta, och de har varit svåra att få fram. Men tillsammans, med personer som Markus Hidell, Joakim Jaldén, Goran Seradji med flera så har vi ändå fått fram underlag som vi kan diskutera.
Vilka har varit de största glädjeämnena under våren 2025 för dig personligen och för EECS som skola?
Jag tycker att arbetet kring skolans fakultetsförnyelseplan och utrymmet för fakultetsförnyelse var riktigt bra. Då jobbade vi tillsammans skolledning och skolfakultetsnämnd på ett sätt jag tror vi behöver göra i många frågor för att få fram en gemensam riktning, det var glädjande.
Personligen blev jag väldigt glad att KTH:s ledning efter många turer nu enats att vi gör en satsning på våra makerspacemiljöer. Det är en fråga jag varit inblandad i sedan jag var GA för många år sedan och det har varit många gupp på vägen, men nu vi tagit fram ett förslag som KTH:s ledningsgrupp sa ja till, det finns lite finansiering så miljöerna kommer få lite stöd och det kommer skapas en struktur för att utveckla KTH:s makerspacemiljöer.
Snart väntar en semester, vad ser du mest fram emot under den?
Lite värme och att dricka mitt morgonkaffe på bryggan samt en liten tur med familjen, vi brukar ta en minisemester i Sverige varje år och gå på konsert, i år blir det AC/DC på Ullevi.

Lina Bertling Tjernberg, Vice skolchef med inriktning mot forskningens förutsättningar och impact
Om du blickar tillbaka på vårterminen 2025 vilka har varit de största utmaningarna för EECS och hur har dessa lösts?
När det gäller utmaningar för EECS vill jag lyfta en omfattande utmaning och det är administrativt stöd och verktyg för hantering av ekonomin. Detta får omfattande konsekvenser både i förlorade forskningsmedel liksom försämrad arbetsmiljö. Skolans ledning har vi flera tillfällen lyft upp frågan som den mest prioriterade till KTH:s ledning. Vi kommer fortsätta göra detta. Det som skett under året som ger en positiv utveckling är rekrytering av koordinatorer.
Vilka har varit de största glädjeämnena under våren 2025 för dig personligen och för EECS som skola?
Den största glädjen har utan tvekan varit besöken till skolans olika avdelningar. Innan sommaren tar vid har jag besökt tolv av våra idag femton avdelningar. Att komma ut i verksamheten och få lyssna och lära av den forskning som sker är en största inspiration och kunskap om kärnverksamheten i forskning inom skolan. Nu innan sommaren lägger jag sista handen vid att färdigställa programmet för årets Research & Impact Day den 19 augusti. Att skapa detta program är en av årets höjdpunkter, att sätta fokus på aktuella forskning och lyfta fram en mångfald av forskare från skolan med några inbjudna talare, bland annat från Vetenskapsrådet, RISE och National Infrastructure for Visualization of data (InfraVis).
För mig i min roll som professor i elkraftnät hände det osannolika i en blackout i södra Europa den 28 april vilket givit stora möjligheter för samtal både med media liksom med expertis i världen kring tillförlitlighet i elnät, vilket just är mitt kärnområde, vilket är oerhört inspirerande liksom lärorikt. En milstolpe var ett första forskningsprojekt, om än blygsamt i sitt belopp, till studier av kärnkraft som en del i ett framtida uthålligt elnät.
Snart väntar en semester, vad ser du mest fram emot under den?
Att vara tillsammans 24/7 med min familj och lugna dagar nära, på eller i vattnet.

Henrik Artman, vice skolchef med inriktning fakultetsförnyelse
Om du blickar tillbaka på vårterminen 2025 vilka har varit de största utmaningarna för EECS och hur har dessa lösts?
Utmaningen har varit att sätta en ny organisation för hantering av alla rekryteringsärenden. Vi har varit många som hjälpts åt för att lösa det tillsammans. Våra lärarrekryteringspersoner Dilek Gür och Kerstin Lagerstedt är ovärderliga för att få det att funka, vi ska vara aktsamma om dem. Det nya anställningsutskottet har arbetat kollektivt och fokuserat på resultat. Fakultetsnämnden har satt in sig i alla ärenden och fattat beslut för ett framtida EECS. Fakultetsförnyelse är en viktig arbetsuppgift för att skapa oss en god arbetsmiljö med goda kollegor som tar sig an värvet som lärare och forskare.
Vilka har varit de största glädjeämnena under våren 2025 för dig personligen och för EECS som skola?
Jag tycker det är roligt att vi fick in så många och genomarbetade förslag för våra myndighetskapitalssatsningar på biträdande lektorer. Snart kommer det nya spännande personer. Sedan är det alltid kul att se hur många skickliga personer som befordras till lektorer och professorer. Personligen försöker jag hålla humöret upp för små detaljer i livet. För skolan ser jag att fakultetsnämnden funkar mycket bra och det är viktigt.
Snart väntar en semester, vad ser du mest fram emot under den?
Sol, hängmatta, renoveringar, naturupplevelser. Kanske att få se något av de svenska djur jag ännu inte sett.

Joakim Palestro, kanslichef
Om du blickar tillbaka på vårterminen 2025 vilka har varit de största utmaningarna för EECS och hur har dessa lösts?
Den absolut svåraste situationen vi har haft att hantera är att få ordning på det ekonomiska stödet till skolan efter omorganisationen av verksamhetsstödet. Det var inte på topp tidigare, men ansatserna fanns där att gruppen skulle få bättre förutsättningar att göra det fantastiska arbete de har kapacitet för, men förutsättningarna har den senaste tiden tyvärr blivit sämre. Nu kan det dock bara bli bättre.
Vilka har varit de största glädjeämnena under våren 2025 för dig personligen och för EECS som skola?
Att skolan får en ny ändamålsenlig institutionsorganisation 2026. Så viktigt för skolans utveckling att ansvar och befogenheter för både utbildning och forskning därmed äntligen hänger ihop.
Snart väntar en semester, vad ser du mest fram emot under den?
Att få vara på västkusten med Cajsa och vår hund Ebbe samt att resa till Locarno med två av mina barn.