Sonja Berlijn om sin skolturné

– Vi bedriver forskning som räddar liv.

Publicerad 2021-08-24

EECS skolchef Sonja Berlijn avslutade innan sommaren en turné där hon besökte skolans avdelningar samt Verksamhetsstödets enheter. Hon är både imponerad och tacksam över att ha fått en inblick i skolans verksamhet.

Syftet med rundorna var att lära känna EECS och få input till skolans Verksamhetsplan 2022. Bland annat fick forskarna göra treminuters pitchar om sin forskning och både avdelningar och enheter gjorde en kreativ ”legacy”-övning för att bena ut vision och mission.

Med på avdelningsrundorna var också Elina Bjurbäck , förvaltningskoordinator och Maria Malmqvist , kommunikatör.

Sonja, berätta gärna om dina avdelningsrundor.

– De har varit en del av min introduktion som ny på EECS. Som skolchef är det kanske extra viktigt att ha stenkoll på vad avdelningarna och enheterna sysslar med.

Vad har varit mest överraskande?

– Hur ska jag kunna välja? Allt har varit så otroligt intressant! Jag blev väldigt överraskad att Parallelldatorcentrum (PDC) bidrar till att minska KTH:s koldioxidutsläpp med 500 ton per år och att Institutionen för Datavetenskap med mycket stor sannolikhet räddade två kvinnors liv med sin AI-applikation för screening av bröstcancerdata och kommer kunna bidra till upptäckten av Alzheimers i ett tidigt skede.

– Vi fick också följa med på en spännande resa till änden av universum, med besök på några av planeterna i vårt solsystem, Vintergatan och några andra galaxer, allt i 4K stereo på VIC-studion.

– Jag kan inte nog betona hur imponerad och stolt jag är över den forskning som bedrivs på vår skola!

Vad har du fått reda på som du inte visste innan?

– En massa saker! Att vi bedriver forskning som faktiskt har impact på några av våra största samhällsproblem. Vår forskning räddar faktiskt liv och bidrar till kraftiga reduceringar av koldioxidutsläppen. Vi bidrar till att utbilda cybersoldater som kommer hjälpa till att bekämpa fiender på framtidens största slagfält – cyberrymden.

Du har också besökt Verksamhetsstödets (VS) enheter, berätta gärna om det.

– VS har en så otroligt viktig roll för skolans arbete, för att vi överhuvudtaget ska kunna bedriva forskning och utbildning – de är spindeln i nätet med så många olika uppdrag. Jag fick även en påminnelse av hur mycket arbete som krävs för att vi är en myndlighet, vi har höga krav på oss och det är viktigt att vi följer lagen.

– Slutligen, tack alla som tog sig tid att prata med mig. Det har varit ovärderligt för min introduktion till skolan.

Målet är att göra skolturnén årligen.

Läs mer om avdelningsrundorna på EECS Facebook-sida