Till minne av Peter Händel

Publicerad 2019-10-01

Professor Peter Händel, Stockholm, har avlidit vid en ålder av 56 år.
Närmast anhöriga är makan Hanna och tre söner.

Peter studerade och disputerade vid Uppsala universitet. Efter ett par år på Ericsson Radio Systems AB och vid tekniska högskolan i Tampere, anställdes han som lektor vid avdelningen för signalbehandling på KTH 1997 där han befordrades till professor 2006. Peter fick snart ta rollen som chef för signalbehandlingsavdelningen på KTH, vilken han ledde fram till en omorganisation för några år sedan. Genom sitt engagemang och inställning skapade han en stämning och gemenskap i vårt forskarteam där alla trivdes och kunde blomstra. Han var under olika perioder gästprofessor vid Högskolan i Gävle och även vid Indian Institute of Science.

Peter var en uppskattad föreläsare, som gärna kryddade sina föreläsningar med videoinslag om olika tillämpningar av signalbehandling och digitalisering. Engagemanget för undervisning visades också i hans uppdrag som grundutbildningsansvarig för institutionen och programansvarig för civilingenjörsprogrammet i elektroteknik. Tillsammans med ett par kollegor skrev han en lärobok i signalteori, som numera även finns i engelsk översättning.

I sin forskning var Peter mycket utåtriktad och sökte ständigt efter nya tillämpningar i kontakt med många olika företag och organisationer. Han jobbade deltid som adjungerad forskningschef på FOI i början av 2000-talet, vilket bland annat väckte ett intresse för positionering. I samarbete med ett antal doktorander och post-doktorer utvecklades både teoretiska resultat, prototyper och färdiga produkter, för positionering av allt från brandmän till hissar och fordon. Systemet för lokalisering av brandmän med hjälp av små sensorer monterade i skorna väckte uppmärksamhet över hela världen. Bland annat flög Discovery Channel in ett team från Kanada för att filma ett inslag. Ett annat intresse som speglades i forskningen var bilkörning och hur olika sensorer kunde användas till att analysera förarens beteende. Detta resulterade i ett start-up-företag för försäkringstelematik, där sensorerna i en vanlig mobiltelefon användes för att samla data, vilka i sin tur kunde påverka försäkringspremien, men också hjälpa föraren att minska bränsleförbrukningen. Ett annat uttryck för bilintresset var ett projekt för att undvika kollision med älgar, vilket renderade priset “Guldälgen” från älgskadefondföreningen, 2008. Peter deltog tidigt i den offentliga debatten om digitalisering, bland annat i Almedalen, och listades år 2012 av IDG Internetworld som en av digitala Sveriges mest kreativa personer.

Peter handledde ett 20-tal doktorander, vilka nu återfinns vid ett flertal olika företag och universitet.

Mitt i karriären, efter en tids sjukdom, har Peter lämnat oss. Han är djupt saknad av oss alla.

Vännerna och kollegorna på Avdelningen för teknisk informationsvetenskap,
genom Mikael Skoglund, Mats Bengtsson, Joakim Jaldén, Magnus Jansson och Björn Ottersten