“Vi hjälper professorer att lära sig svenska”

Oscar Barreira Petersson utanför KTH Campus
Publicerad 2020-10-21

På EECS är rollerna nu ombytta och studenter är mentorer åt sina lärare och hjälper dem att utveckla sina språkkunskaper i svenska.

Oscar Barreira Petterson, mastersstudent på EECS och involverad i språkmentorprogrammet, vad är din roll, vad handlar programmet om?

– Huvudmålet är att hjälpa professorerna att utveckla sitt svenska, men vi gör det lite annorlunda än en vanlig svenskaklass som erbjuds här på KTH. Vi gör en personlig plan för varje professor med hänsyn till deras arbetsbelastning och fritid. Många professorer arbetar mycket och har en familj så vi gör en individuell plan för att överväga det. Vi väljer också ämnen att prata om och arbeta med, som professorerna tycker om och är intresserade av. Varje person kommer att behandlas olika beroende på tid och mål men jag personligen fokuserar mycket på att göra dem bekväma med att prata med andra. Om du har jobbat här ett tag och känner att du vill lära dig svenska men inte har tid att gå till vanliga lektioner är det här ett fantastiskt tillfälle!

Vad har varit det roligaste med att delta?

– Jag har alltid gillat att undervisa och prata med människor, så det här passar perfekt för mig. Den stora bonusen är att jag får träffa och prata med smarta människor.

Har något överraskat dig, inte varit som du förväntade dig?

– Hur roligt det är att göra detta. Jag tycker personligen om varje möte och det är riktigt kul att se hur bra människor utvecklas.

Hur blev du intresserad av att delta?

– Jag kontaktades av Lars Nordström, som tidigare var min mentor i en kurs jag tog här på KTH, som berättade för mig att de skulle starta det här projektet och att jag skulle bli en bra sökande.

Lars Nordström, vice skolchef på EECS, vad är syftet med språkmentorprogrammet?

– Syftet med programmet är att låta vår internationella fakultet förbättra sina svenskafärdigheter i sin egen takt via individuellt mentorskap och coachning från en svensktalande student. Flytande svenska kanske inte är nödvändigt för forskning, men för undervisning, och definitivt nödvändigt för deltagande i utvecklingen av KTH som universitet . Att inte kunna följa interna diskussioner på KTH om frågor som framtida strategier, budgetar och organisationsutveckling ger utländska talare en tydlig nackdel. Mentorprogrammet är ett viktigt steg för att möjliggöra deltagande för alla i dessa viktiga diskussioner.

Hur är det relaterat till andra svenskalektioner som erbjuds på KTH?

– För att delta i mentorprogrammet måste du först behärska språket – något som bäst görs i klassrummet med regelbundna övningar. Genom programmet vill vi erbjuda skräddarsydd utbildning på svenska ”på jobbet” där du kan lära dig att använda svenska under din arbetsdag allt eftersom.

Hur länge kommer programmet att fortsätta?

– Skolan tillhandahåller finansiering till programmet fram till slutet av 2021, efter det är planen att de enskilda avdelningarna kan finansiera programmet genom att anställa språkmentorer lokalt efter behov.

Intresserad av att delta?

Kontakta Lars Nordström om du vill veta mer om att starta upp ett språkmentorsprogram på din skola, eller är intresserad av att delta i språkmentorprogrammet på EECS.