“Vi ser till att doktorandernas villkor inte glöms bort”

Joel Kronborg och Jura Miniotaite, Doktorandrådets ordförande och vice ordförande.
Publicerad 2024-03-05

Vi har pratat med Joel Kronborg och Jura Miniotaite, Doktorandrådets ordförande och vice ordförande, som för närvarande jobbar hårt med att bevaka doktorandernas intressen i flytten av KTH Kista.

Doktorandrådet arbetar med doktorandsektionens styrelse för att maximera doktorandernas inflytande på KTH. Rådets medlemmar har olika fokusområden och väljs på rådets årsmöten dit alla skolans doktorander bjuds in och har rösträtt.

Doktorandrådet leds nu av nyligen utnämnda Joel Kronborg och Jura Miniotaite som berättar varför de valde att involvera sig i Doktorandrådet.

– För att jag tycker att det är viktigt att koppla samman studenter med varandra. Man är ofta ensam som doktorand och det är viktigt att stödja doktoranderna i detta. Vi är så många, men det kan vara så ensamt, berättar Jura Miniotaite, vice ordförande.

Ordförande Joel Kronborg fortsätter:

– Jag vill arbeta med den interna strukturen i rådet. Till exempel hur vi kommunicerar, hur vi introducerar nya medlemmar och hur vi sköter överlämning.

Försvarar doktorandernas intressen

En av Doktorandrådets viktigaste uppgifter är att representera doktorandernas ståndpunkter i de arbetsgrupper och råd som finns på skolan.

En arbetsgrupper där Doktorandrådet sitter med är till exempel den högst aktuella projektgruppen för flytten av KTH Kista.

– Ett konkret exempel är att vi representerar och försvarar doktorandernas intressen i flytten av Campus Kista. Om till exempel flytten medför förseningar i doktorandernas arbete ska man kunna få kompensation, säger Joel Kronborg.

– Vi ser till att påminna om våra specifika villkor och ser till att det ej glöms bort, fyller Jura Miniotaite i.

Ett annat av Doktorandrådets viktigaste pågående initiativ är arbetet med att se till att doktoranderna lättare kan lära sig svenska.

– Vi har jobbat i två år med att alla doktorander ska ha rätt att inkludera en svenskkurs som ger högskolepoäng i sitt program. Nyligen blev det klart att de allmänna studieplanerna för alla program på EECS tillåter upp till 6 högskolepoäng för språk. Nästa steg är att se till att det finns en lämplig svenskkurs för doktorander att läsa, berättar Jura Miniotaite.

Idag hänvisas doktorander till kursen “Svenska för anställda” som inte ger några högskolepoäng, och de kurser som faktiskt ger poäng är inte öppna för doktorander.

“Kändes direkt fel”

Båda har testat på att arbeta inom industrin men valde av olika skäl att söka doktorandtjänst på KTH.

– Jag pluggade medieteknik på KTH och jobbade sedan som utvecklare, men det kändes direkt fel. Då sökte jag en doktorandtjänst som jag inte fick, men de tipsade om annan tjänst som passade mig bra. Jag forskar nu på AI och robotik, säger Jura Miniotaite.

– Jag läste teknisk fysik i Lund och började sedan som programmerare. Men jag kände att jag ville hålla på mer med matematik och fysik vilket jag gör nu som doktorand, samtidigt som jag har användning av mina programmeringskunskaper. Jag jobbar nu med att simulera blodflöden i hjärtat, berättar Joel Kronborg.

Tips till nya doktorander

Jura och Joel ger sina bästa tips till nya doktorander för att få ut det mesta av sin erfarenhet vid KTH:

• Ställ många frågor, till handledare och på konferenser. Det måste man träna på för att bli bekväm med.
  • Intressera dig för andra personers forskning.
  • Passa på att mingla mycket i alla sammanhang.
  • Engagera dig i Doktorandssektionen på KTH.
  • Är du inte från Sverige, så testa sådant man inte gör i andra länder som att åka med på en skidresa eller ta ett kallbad.