Webbinarium för att locka studenter till EECS

Publicerad 2020-03-10

Inför Öppet hus har skolorna på KTH hållit webbinarium för att presentera sina grundutbildningar. Syftet är att kunna nå de presumtiva studenter som inte har möjlighet att ta sig till KTH:s Öppet hus.

EECS direktsände sitt webbinarium från Electrum på campus Kista. Framför kameran stod Anders Sjögren, programansvarig för Datateknik, Viktoria Fodor, vice grundutbildningsansvarig och Nora Al-Naami, student på Informationsteknik. De berättade om vilka utbildningar man kan välja på EECS, hur det är att studera på KTH, vad som skiljer civilingenjör från högskoleingenjör och vad man kan göra efter sin utbildning.

Tittarna hade också möjlighet att ställa frågor, och i backroom fanns studievägledarna Nilgün Aydin och Lena Smedenborn och svarade på frågor och lotsade de presumtiva studenterna vidare till mer information på kth.se eller antagning.se.

Några frågor som kom in under webbinariet var: ”Vilken civilingenjör är mest gjord för framtidens arbetsmarknad?”, ”vad är det för dator man borde ha om man börjar plugga datateknik?”, ” Vilket programmeringsspråk är vanligast i undervisningen?”. Det kom även in många frågor om det nystartade programmet Teknisk matematik.

Webbinariet går att se på YouTube .