Till innehåll på sidan

Resa till gäster

Så här gör du när du har en gäst som ska besöka EECS.

Servicecenter bokar gärna resa, hotell och marktransport åt dina gäster

OBS: Det är viktigt att vi följer Skatteverkets och KTH:s regler för resor och att det finns ett giltigt syfte med resan. 

  1. Kontakta Servicecenter genom att i fylla i reseformuläret .
    Om du har en gruppbokning, mejla oss på service@eecs.kth.se
  2. Servicecenter kontaktar resenären för att få den information som behövs för att utföra bokningen korrekt.

  3. När resenären återkommit med de uppgifter som behövs kontaktar Servicecenter KTH:s resebyrå som utför bokningen.

  4. Om resenären har utlägg som ska ersättas eller arvode som ska betalas ut, säkerställer Servicecenter att detta sker i samarbete med HR. Läs mer nedan.

Arvode och ersättning utlägg

Från värden

Vid ersättning av utlägg eller arvode är det viktigt att följa KTH:s regler. Observera att KTH inte ersätter privata levnadsomkostnader (inklusive mat)!

För att kunna betala ut ersättning till en gäst behöver du som värd skicka in:

  • Information om huruvida personen ska ha traktamente, reseersättning, arvode etc.
  • Projektnummer för kontering.
  • Information om vilket uppdrag gästen hade.

Från gästen

För att kunna betala ut ersättning till en gäst behöver vi på KTH få in följande från gästen:

  • Blanketten med betalningsuppgifter.
  • Om ej bosatt i Sverige: passkopia.
  • I fall då reseersättning ska betalas ut: samtliga kvitton i original.

SINK – särskild inkomstskatt för utomlands bosatta

För personer bosatta utomlands som vistas i Sverige under kortare tid än sex månader ansöker KTH om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta, så kallade SINK. KTH lämnar SINK-ansökan till Skatteverket, tillsammans med kopia av giltigt pass. Beviljas ansökan slipper gästen att lämna in en självdeklaration i Sverige. Verksamhetsstödet hjälper utländska gäster med SINK-ansökan. Observera att det oftast tar minst 12-16 veckor innan ansökan handläggs. 

Frågor?

Kontakta Servicecenter om du vill veta mer om resor till gäster:

service@eecs.kth.se

  • Servicecenter Borggården: 08-790 71 46
  • Servicecenter Electrum: 08-790 40 00
  • Servicecenter Q: 08-790 62 81