Samprofilering av en centrumbildning
Utifrån centrumets övriga partners behöver profileringen anpassas. KTH:s riktlinjer för samprofilering förklarar hur ägande påverkar dess kommunikation.
Varje centrumbildning ska profilera sig som en verksamhet vid KTH i sin kommunikation och övriga deltagande parter ska synliggöras på ett konsekvent sätt. Centrumföreståndaren ansvarar för att centrumets kommunikation är aktuell och följer KTH:s interna regler för webbpublicering, grafisk profil och varumärke.
Om centrumet har fler ägare än KTH är det viktigt att i ett inledande skede, förslagsvis i samband med uppstartsmötet, diskutera hur respektive part ska synliggöras och vad centrumet ska heta. Detta ska sedan redogöras för i kommunikationsstrategin som beslutas av centrumets styrgrupp eller partstämma.
I KTH:s grafiska manual tydliggörs hur KTH:s logotyp ska användas i kommunikationsmaterial, både fristående och i kombination med andra varumärken. Där finns exempel på samarbeten där KTH är ägare, tongivande part eller medpassagerare.
Varumärket KTH är starkt, såväl nationellt som internationellt, och därför fördelaktigt för centrumbildningar att koppla sig samman med. KTH har ett aktivt, strategiskt och välfungerande varumärkesarbete. Med bakgrund till detta är det inte rekommenderat att centrumbildningar dedikerar tid till att initiera egna varumärken, till exempel egna logotyper.
Har centrumet önskemål om att ta fram en egen identitet måste detta diskuteras med COM som nås via
grafiskprofil@kth.se
.
Centrumkommunikatören på COM och varumärkesgruppen kan stötta centrumföreståndare och inkopplad kommunikatör kring den här typen av frågor, och även i dialog med samarbetspartners vid behov.