Ta fram kommunikationsstrategi
I riktlinjerna för centrumbildningar behöver varje verksamhet ta fram en kommunikationsplan och strategi. Nedan hittar du mallar och guider till din hjälp.
Enligt KTH:s riktlinjer för centrumbildningar (d.nr: V-2022-0046 1.2) ska varje verksamhet ta fram en kommunikationsstrategi som utgår från centrumets mål och tydliggör riktningen för kommunikationsarbetet. Varje centrumbildning ska även ta fram en kommunikationsplan inför varje verksamhetsår. Nedan finns mallar för både strategi och plan att utgå från.
Kommunikationsstrategi
I enlighet med KTH:s riktlinjer för hantering av centrum inom forskning (d.nr: V-2022-0046 1.2) ska varje verksamhet ta fram en kommunikationsstrategi som utgår från centrumets mål och tydliggör riktningen för kommunikationsarbetet. Strategin redogör bland annat för ansvarsfördelning, informationsspridning och synlighet parterna emellan.
Centrumföreståndaren är ytterst ansvarig för att denna tas fram med hjälp av kommunikationsrepresentant från värdskolan eller centrumet, som ansvarar för processen med strategisk stöttning av centrumkommunikatören på COM. Centrumets styrgrupp kan även agera bollplank till föreståndaren då vederbörande tar fram kommunikationsstrategin.
Föreståndaren och värdskolans eller centrumets kommunikatör har bäst kännedom om verksamheten och de lokala förutsättningarna medan COM kan bidra med ett strategiskt övergripande KTH-perspektiv samt erfarenheter från andra centrumbildningar. Ett nära samarbete är rekommenderat för en framgångsrik centrumkommunikation. Verksamhetens kommunikationsstrategi ska sedan beslutas av centrumets styrgrupp eller partstämma.
Mall för kommunikationsstrategi (docx 80 kB)
Kommunikationsplan
Kommunikationsplanen ska utgå från kommunikationsstrategin och beskriva vilka kommunikationsaktiviteter som är planerade att genomföras under året. Centrumföreståndaren ansvarar för att kommunikationsplanen tas fram tillsammans med centrumets kommunikatör.
Centrumkommunikatören på COM finns tillgänglig för rådgivning vid behov. Styrgruppen eller partstämman beslutar om kommunikationsplanen inklusive budget för varje år.