Bygga webbplats på KTH
Vid uppstarten av ett nytt centrum behövs ofta en webbplats kopplat till verksamheten. Nedan finns information om hur man skapar en undersida kopplat till kth.se samt hur den förvaltas och avslutas.
Skapa en webbplats
Centrum har möjlighet att upprätta en egen webbplats under KTH:s webbplats (kth.se) i publiceringsverktyget Polopoly. Innan centrumet beslutar om webbplats bör man gå igenom och svara på följande frågor:
-
Varför behöver vi en webbplats?
-
Vilka är webbplatsen till för?
-
Vilka resurser har vi att producera innehåll och uppdatera webbplatsen?
Dessa frågor är bra att diskutera redan i ett uppstartsmöte mellan föreståndaren och kommunikatören och finns därför med i dokumentet ”Exempel på agenda och frågeställningar för uppstartsmöte” som du hittar här (infoga länk när den finns).
Webbansvarig på värdskolan kan hjälpa till att resonera kring webbfrågor och presentera vilka alternativ som finns. Vid behov kan skolans webbansvarige involvera systemförvaltare på COM, till exempel vid upprättandet av webbplats i KTH:s publiceringsverktyg.
Webbansvarig på KTH:s skolor
KTH har en särskild webbmall anpassat för centrumbildningarnas behov. I mallen är det möjligt att placera en eller flera logotyper på olika sätt, ha en egen meny och en startsida med fler möjligheter, till exempel med plats för större bilder. Det finns två webbmallar att använda sig av - en för centrum där KTH är tongivande och en för centrum där KTH är jämbördig part. Centrum tilldelas webbadress enligt: Adressregler för webbplatser och domäner på kth.se.
Se mallar för centrumwebbplatser
Exempel på webbplatser
Webbplatser där KTH är tongivande part:
- Center for Mechanics and Materials Design
- Centrum för Byggeffektivitet
- KTH Climate Action Centre
- KTH Vattencentrum
Webbplatser där KTH är jämbörig part:
Förvalta en webbplats
Om en webbsida tagits fram behöver den förvaltas och uppdateras löpande för att vara intressant och relevant för centrumets målgrupper. Det är viktigt att det som produceras och publiceras följer lagar, förordningar samt KTH:s riktlinjer och föreskrifter. På andra delar av intranätet finns information kopplat till detta:
- Webbpublicering på KTH
- Hur man skapar innehåll för webben
- KTH:s riktlinjer för webb
- Konceptuella riktlinjer
- Riktlinjer för samprofilerade webbplatser
- Digital tillgänglighet - lagar och möjligheter
- Dataskyddsförordningen - GDPR (imy.se)
Avsluta en webbplats
När en webbplats upphör behöver en del kommunikativa aktiviteter genomföras. Enligt centrumriktlinjerna ska centrumets namn avföras från listan på KTH:s webbplats och organisationsenheten på KTH avslutas. Nedan följer en kortfattat instruktion för detta. För en mer detaljerad instruktion se punkt 5.3 i ramverket .
Webbansansvarig på skolan bokar in ett möte med centrumföreståndaren och eventuell centrumkommunikatör för att planera avvecklingen av centrumets webbplats.
Senast ett år efter att ett centrum formellt upphört (enligt beslutsunderlag från rektor), ska centrumets webbplats avvecklas. Om webbplatsen ska leva vidare under ett år utan att centrumet är aktivt, måste detta tydligt framgå när man besöker webbsidan.
Om det finns frågetecken om avslutade webbplatser, till exempel om det saknas en kontaktperson, ska webbansvariga ta kontakt med systemförvaltare på COM som bekräftar huruvida hemsidan ska tas bort eller inte.
Webbansvarig på skolan ansvarar för att informera centrumkommunikatören på COM om centrumets avslutande, som i sin tur uppdaterar informationen på KTH:s externa webbplats.