Till innehåll på sidan

KTH Windows från macOS

Om du fått tillgång till fjärrstyrning av din KTH Windows dator kan du följa denna guide för att koppla upp dig mot den via Microsoft Remote Desktop (MRD).

Om du behöver komma åt din KTH Windows-dator från en annan dator beställ den kostnadsfria tjänsten RDP. Beställningen måste godkännas av din närmaste chef. Läs mer längre ner på denna sida.

När du fått tjänsten aktiverad följ guiden här nedanför.

Microsoft Remote Desktop

  1. Starta Microsoft Remote Desktop. Du får upp en tom ruta. Du behöver nu skapa en ny förinställning. Klicka på New.
  2. Fyll i förinställningen enligt nedan:
    Connection name: Valfritt namn på uppkopplingen
    PC name: Datornamn.ug.kth.se t.ex. KTH-9999.ug.kth.se
    User name: UG\användarnamn

    Välj hur du vill att fjärrsessionen ska visas på din dator.
  3. Klicka på No gateway configured och välj Add gateway. Skapa en gateway-inställningen, med dina inloggningsuppgifter och servernamnet kth-gateway.sys.kth.se och stäng fönstret.
  4. Du har nu en förinställning med gateway inställd.
    Exempelbild på gateway förinställning
  5. Nu kan du komma åt din WIKS-arbetsdator via listan i MRD.

Godkännande av beställning av fjärråtkomst (Remote Desktop, RDP)

Din närmaste chef behöver e-posta in ett godkännande på beställning av fjärråtkomst (Remote Desktop, RDP) till din jobbdator. För beställning kontakta it-support@kth.se .

Kom ihåg att för att få tillgång att ansluta till sin KTH Windows-dator (WIKS) med RDP krävs att man har ett behov av att göra detta, som inte löses av de övriga lösningar vi har för åtkomst till resurser. Ett behov kan vara att:

  • Man har en specifik applikation man måste kunna komma åt
    • Applikationen anses jobbrelaterad
    • Applikationen inte finns på Citrix – KTH desktop
    • Applikationen inte finns på hemmadatorn och man behöver kunna köra tidskrävande körningar/beräkningar som man behöver kunna kontrollera

Ett behov är inte att:

  • Det vore praktiskt (utan motivation)
  • Komma åt sina filer
  • Köra Office, Ladok, Agresso eller andra basapplikationer

För de behoven fungerar nedanstående standardlösningar/tjänster

Åtkomst av filer via webbläsaren: KTH-filserver via webben
KTH Desktop: Anslut till KTH-Desktop (via Citrix) från en Windows dator
VPN: VPN i KTH Windows  eller KTH Windows VPN i Windows 10
Uppkoppling till filservrar: Anslut till KTH Windows filservrar från Windows

Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2021-02-24