Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Bifoga oönskat e-postmeddelande till KTH IT-Support

Om att bifoga oönskad e-post

Bifoga hela det oönskade e-postmeddelandet som bilaga.

Anmälan av ett phishingförsök eller spam mejl till KTH IT-Support gör du genom att skicka in hela meddelandet som en bilaga. Genom att skicka med meddelandet som bilaga ger man ett bättre underlag till den som ska hantera ärendet (det innehåller brevhuvudet, eventuella bilagor och texten).

Denna manual visar hur man gör i KTH Webmail, men motsvarande manöver kan göras i många e-postprogram. Om du inte vet hur du ska göra i just ditt e-postprogram, använd KTH Webmail enligt nedanstående instruktion.

  1. Öppna webmail.kth.se  i din webbläsare.
    Kör du Windows med Outlook kan du göra det direkt i Outlook. Hoppa då ned till rubriken Outlook längre ned på denna sida.
  2. Dubbelklicka på det e-postmeddelande du fått av oss, det öppnas då i ett separat fönster och välj svara.
  3. Eller skapa ett nytt mejl och klicka på symbolen nedan Öppna i separat fönster uppe till höger, om du inte kontaktat oss tidigare om just detta oönskade e-postmeddelande. Skicka då till it-support@kth.se
  4. Lägg fönsterna vid sidan av varandra.
  5. Leta fram det oönskade meddelandet och dra och släpp e-postmeddelandet in i det meddelande du skriver till oss. Det lägger sig som en bilaga.
  6. Skriv texten du vill skicka.
  7. Klicka på knappen Skicka.

Outlook

Om man kör Windows och Outlook kan man även göra ovanstående direkt i Outlook.

  1. Öppna mejlet du fick av oss i ett eget fönster genom att dubbelklicka på det i listan över mail i din Outlook.
  2. Klicka på svara-knappen.
  3. Gå tillbaka till listan över mejl i din inbox.
  4. Klicka och håll nere vänster musknapp på det oönskade mejlet, och dra det in i det mejl du öppnat i nytt fönster (det som ska skickas till oss).
  5. Släpp musknappen då mejlet/pilen är över det mejl du ska skicka. Då kopieras det in som en bilaga.
  6. Sen är det bara att skicka.