Bifoga oönskat e-postmeddelande till KTH IT-Support
Om att bifoga onönskad e-post
Bifoga hela det oönskade e-postmeddelandet som bilaga.
Anmälan av ett phishingförsök eller spam mejl till KTH IT-Support gör du genom att skicka in hela meddelande som en bilaga. Genom att skicka med meddelandet som bilaga ger man ett bättre underlag till den som ska hantera ärendet ( det innehåller brevhuvudet, eventuella bilagor och texten).
Denna manual visar hur man gör i KTH Webmail, men motsvarande manöver kan göras i många e-postprogram. Om du inte vet hur du ska göra i just ditt e-postprogram, använd webmail enligt nedanstående instruktion.
- Öppna
webmail.kth.se
i din webbläsare.
Kör du Windows med Outlook kan du göra det direkt i Outlook. Hoppa då ned till rubriken Outlook längre ned på denna sida. - Dubbelklicka på det e-postmeddelande du fått av oss, det öppnas då i ett separat fönster och välj svara.
- Eller skapa ett nytt mejl och klicka på symbolen nedan Öppna i separat fönster uppe till höger, om du inte kontaktat oss tidigare om just detta oönskade e-postmeddelande. Skicka då till
it-support@kth.se
- Lägg fönsterna vid sidan av varandra.
- Leta fram det oönskade meddelandet och dra och släpp e-postmeddelandet in i det meddelande du skriver till oss. Det lägger sig som en bilaga.
- Skriv texten du vill skicka.
- Klicka på knappen Skicka.
Outlook
Om man kör Windows och Outlook kan man även göra ovanstående direkt i Outlook.
- Öppna mejlet du fick av oss i ett eget fönster genom att dubbelklicka på det i listan över mail i din Outlook.
- Klicka på svara-knappen.
- Gå tillbaka till listan över mejl i din inbox.
- Klicka och håll nere vänster musknapp på det oönskade mejlet, och dra det in i det mejl du öppnat i nytt fönster (det som ska skickas till oss).
- Släpp musknappen då mejlet/pilen är över det mejl du ska skicka. Då kopieras det in som en bilaga.
- Sen är det bara att skicka.