Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Editera UG-grupper

Lathund för att editera UG-grupper

Som Editor för UG-grupper hanterar man medlemmarna i grupper. Det kan röra sig om medlemskap på e-postlistor, behörighet till projektkataloger eller liknande.

Lägg till medlemmar i UG-grupper

  1. Gå till www.kth.se  och klicka på Logga in i din personliga meny.
  2. Logga in med ditt användarnamn och lösenord.
  3. Klicka sedan på Tjänster  i Personliga menyn och välj UG-grupper. Har du inte detta val under tjänster kan du lägga till det. Manual för det finns här: Personliga menyn - Hantera tjänster  
    Studenter har inte något val för Tjänster. Man kan då använda länken app.kth.se/ug-gruppeditor
  4. Här visas en lista med alla grupper du har behörighet i. Man kan välja att visa upp till 30 grupper per sida.
  5. Sök upp den gruppen som ska hanteras genom att fylla i sökrutan för Filtrera mina grupper. Klicka på gruppen som ska hanteras i listan över sökträffar.
  6. Sök nuvarande medlemmar genom att sortera på antingen Efternamn, Förnamn, E-post, KTH-id eller Funktion.
  7. För att lägga till personer i en grupp, klicka på Lägg till ny medlem med KTH-konto  för att söka upp personen. Lägg till personen genom att markera personen och klicka på Lägg till valda med KTH-konto.
  8. För funktionsadresser (endast e-postlistor) finns även valet att lägga till externa e-postadresser längre ner på sidan för gruppen. Om gruppen saknar e-postadress (e-mail alias) kommer denna funktionen inte visas.
    Klicka på Lägg till ny medlem med e-postadress, fyll i e-postadressen och klicka på Lägg till e-postmedlem.

Ta bort medlemmar från UG-grupper

För att ta bort medlemmar i en UG-grupp markerar du vilka personer eller mailadresser som ska tas bort och klickar Ta bort valda med KTH-konto eller Ta bort valda e-postmedlemmar.