Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

JML-arbetet på ITM-skolan

Arbetet med jämställdhet, mångfald och lika villkor (JML) skiljer sig mellan olika skolor på KTH. På ITM-skolan finns det en grupp som ger råd till skolans ledning i JML-relaterade frågor och består av personer som representerar hela skolans bredd av verksamhet och organisation.

KTH har en värdegrund baserad på demokrati, personers lika värde, mänskliga fri- och rättigheter samt en fri och öppen diskussion. Jämställdhet mellan kvinnor och män samt avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund. Jämställdhet och mångfald bland anställda och studerande är också en viktig resurs för KTH.

KTH:s uppdrag inom jämställdhet, mångfald och lika villkor

KTH har två huvudsakliga uppdrag gällande jämställdhet, mångfald och lika villkor på högskolan. Det första är uppdraget utifrån Diskrimineringslagen och de sju diskrimineringsgrunderna. Det andra uppdraget är Jämställdhetsintegrering, där universitet och högskolor ska ta fram en plan för hur lärosätet avser utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering.

ITM-skolans organisation och aktiviteter

Vi arbetar på tre plan för att möta uppdragen 

  1. Det finns sju diskrimineringsgrunder. Upplever du något som bör anmälas vänder du dig till din närmaste chef eller HR-ansvarig på ITM-skolan. Anmäl diskriminering eller trakasserier
  2. För att skapa förändring krävs ett medvetet ledarskap. ITM:s ledning arbetar strategiskt med att implementera jämställdhet, mångfald och lika villkor i olika processer. 
  3. Skolans JML-grupp rådger skolans ledning i JML-relaterade frågor.

Skolans JML-grupp

Skolans JML-grupp har som syfte och uppdrag att rådgiva skolans ledning i JML-relaterade frågor och består av personer som representerar hela skolans bredd av verksamhet och organisation: studierektor, programansvariga, vaktmästare, professor, handläggare, chefer och medarbetare. Gruppens agenda de kommande åren innefattar att ta fram reformagendor och utvecklingsplaner för JML i skolans huvuduppdrag: undervisning och forskning.

Pär Jönsson
Pär Jönsson JMLA
Annika Lilja
Annika Lilja JML-partner
Martin Edin Grimheden
Martin Edin Grimheden JML-partner, prefekt på Institutionen för Maskinkonstruktion
Kamilla Andersson
Kamilla Andersson forskningsingenjör
Ove Bayard
Ove Bayard universitetsadjunkt
Gülten Baysal
Gülten Baysal forskarutbildningshandläggare
Anna Hedlund Åström
Anna Hedlund Åström universitetslektor
Bo Karlson
Bo Karlson universitetsadjunkt
Raquel Lizarraga Jurado
Raquel Lizarraga Jurado enhetschef
Anna-Karin Högfeldt
Anna-Karin Högfeldt enhetschef
Erik Rovanperä
Erik Rovanperä vaktmästare
Anders Söderberg
Anders Söderberg universitetslektor
Hans Havtun
Hans Havtun universitetslektor

THS-representant

Doktorandrepresentant 

Varför ska vi arbeta med JML-frågor? 

Även i länder som har gjort stora ansträngningar på jämställdhetsområdet under de senaste decennierna visar statistik att det fortfarande finns oproportionerliga förhållanden mellan kvinnor och män i ledande befattningar. Detsamma gäller när det gäller könsbaserad löneskillnad. 

En fråga om kvalitet

Argumenten är många för att sträva efter större jämställdhet och inkludering. Förutom att möta lagstiftningen mot diskriminering är det en kvalitetsfråga. Om vi exkluderar en stor del av populationen på grund av fördomar när vi letar efter en ny medarbetare riskerar vi att missa viktig kompetens. 

Orättvis och kränkande behandling pågår inom akademin

Här följer några exempel (cases) på orättvis behandling som anställda på högskolor har vittnat om. 

Exempel på ojämlik behandling och exkludering