Organisation av arbetet med Framtidens utbildning
KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning leds och samordnas sedan december 2022 på KTH-övergripande nivå av en programledning. Core team utgörs av programledningen, skolornas grundutbildningsansvariga (GA), vice GA och ekniska högskolans studentkår (THS). Rektor är programägare och KTH:s ledningsgrupp är programmets styrgrupp.
Organisation utifrån aktiviteter
Den vägledande principen för programmets organisation är att bygga organisationen utifrån programmets aktiviteter (istället för att först skapa en organisationsstruktur som sedan ska fyllas med innehåll).
Utvärdering våren 2025
I enlighet med Beslut om programledning för framtidens utbildning (V-2022-0716) är ambitionen att KTH gör en halvtidsutvärdering av programmets ledningsstruktur under våren 2025.
Programorganisation
Programledning
Sedan 1 december 2022 har det funnits en programledning som leder och samordnar förändringsprogrammet Framtidens utbildning på KTH-övergripande nivå. Programledningen utgörs av Joakim Lilliesköld - programledare 50%, Anna Jerbrant och Gunnar Tibert – vice programledare 10% var, Per Fagrell – programkoordinator 100% och Sofie Kim - kommunikatör som utökat från 25% 2022 till 100% 2024.
Mer om programledningen och dess uppgifter
Core team
Programmets Core Team är alla skolornas GA och vice GA samt studentrepresentanter från THS. Denna grupp träffas regelbundet (ca var tredje vecka) och utifrån mötets agenda bjuds även representanter från verksamhetsstödet in för att vara med och fånga KTH som helhet.
Det finns även en kommunikatörsgrupp kopplat till core team som ger skollokalt stöd och samarbetar kring utbildningsrelaterad kommunikation relaterat till delportfölj utbildning (DPU), livslångt lärande (LL), Unite! och högskolepedagogik (Lärande i STEM).
Programägare och styrgrupper
Rektor Anders Södeholm är programägare. KTH:s ledningsgrupp utgör förändringsprogrammets strategiska styrgrupp.
Fram till och med 2023 återrapporterade programledningen regelbundet till KTH:s Utbildningsnämnd som fungerade som en operativ styrgrupp.
Sedan hösten 2023 har programledningen korta men regelbundna avstämningar med nyckelintressenterna dekanus, vicerektor för internationella relationer samt biträdande universitetsdirektören. Syftet med dessa möten är att kontinuerligt uppdatera om utveckling och organisatoriska hinder och nyttja gruppens expertis för att utvecklingen skall vara så effektiv som möjligt.
Referensgrupper
Arbetet med att etablera referensgrupper kvarstår till stor del fortfarande. Den rådgivande grupp med externa intressenter, främst KTH:s strategiska partners, som samlas regelbundet för att diskutera utbildningsfrågor används som en extern referensgrupp för Framtidens utbildning. Därutöver är ambitionen att etablera fler referensgrupper, men det har varit större fokus på att skapa ett innehåll med aktiviteter i förändringsprogrammet.