Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Organisation av arbetet med Framtidens utbildning

KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning leds och samordnas sedan december 2022 på KTH-övergripande nivå av en programledning. Core team utgörs av programledningen, skolornas grundutbildningsansvariga (GA), vice GA och tekniska högskolans studentkår (THS). Rektor är programägare och KTH:s ledningsgrupp är programmets styrgrupp. Det finns även en strategiskt stödjande styrgrupp och en referensgrupp med representanter från verksamhetsstödet (VS).

Organisation utifrån aktiviteter

Den vägledande principen för programmets organisation är att bygga organisationen utifrån programmets aktiviteter (istället för att först skapa en organisationsstruktur som sedan ska fyllas med innehåll).

Programorganisation

Programledning

Sedan 1 december 2022 har det funnits en programledning (med tre programledare varav två biträdande programledare, en kooordinator och en kommunikatör) som leder och samordnar förändringsprogrammet Framtidens utbildning på KTH-övergripande nivå. I november 2024 tog Anna Jerbrant över stafettpinnen som programledare efter Joakim Lilliesköld. Från och med januari 2025 utgörs programledningen av fem programledare, enligt reviderat beslut om programorganisationen. Utöver Joakim Lilliesköld och Gunnar Tibert som fortsätter, men nu som vice programledare tillkom två biträdande programledare i Mats Nilsson och Daniel Koch.

Mer om programledningen och dess uppgifter

Core team

Programmets Core Team är alla skolornas GA och vice GA samt studentrepresentanter från THS. Denna grupp träffas regelbundet (ca var tredje vecka) och utifrån mötets agenda bjuds även representanter från verksamhetsstödet in för att vara med och fånga KTH som helhet.

Programägare, styrgrupper och VS-referensgrupp

Rektor Anders Södeholm är programägare. KTH:s ledningsgrupp utgör förändringsprogrammets strategiska styrgrupp. 

Fram till och med 2023 återrapporterade programledningen regelbundet till KTH:s Utbildningsnämnd som fungerade som en strategiskt stödjande styrgrupp. After utbildningsnämndens avveckling, har programledningen sedan hösten 2023 regelbundna avstämningar med den nya stödjande styrgruppen som inrättades formellt med Beslut om ​programledning och programorganisation för Framtidens utbildning​ (V-2024-1137) , då även en referensgrupp för verksamhetsstödet (VS) inrättades.

3 studenter tittar på en stor skärm som visar virtuell bild.
Hur KTH:s utbildningar ska se ut i framtiden finns i ett ramverk i form av 13 olika principer. (Foto: KTH)

Mer om framtidens utbildning

I artikeln  kommenterar Leif Kari, Anna Jerbrant och Joakim Lilliesköld syftet med ramverket och KTH:s utvecklingsarbete för framtidens utbildning.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-01-08