Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH
KTH:s arbete med att utveckla utbildningsverksamheten har nu fått en riktning i ett förändringsprogram för framtidens utbildning. Programmets arbete struktureras i ett ramverk som utgörs av 13 principer.
Webbsidor för Framtidens utbildning
På intranätets sidor för utbildningsstöd hittar du information, aktiviteter och nyheter om Framtidens utbildning:
Lyssna på podden Fikasnack om framtidens utbildning
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 66 med Olga Viberg.
Podd #66
Fikasnack om AI och lärande i högre utbildning
Hur generativa AI-verktyg förändrat studenternas sätt att lära sig och vad betyder det för KTH och lärare? Träffa Olga Viberg, numera klusterledare för AI och lärande i högre utbildning i fikasnack med Marcus Lithander (poddvärd) och Joakim Lilliesköld (vice programledare Framtidens utbildning).
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 65 med KTH Formula Student. Grafik: KTH.
Podd #65
Fikasnack om KTH Formula Student
Vad är KTH Formula Student och vilka effekter har det studentledda projektet på de engagerade studenternas lärande och kommande arbetsliv? Marcus Lithander (poddvärd) träffar i Formula Student-garaget studenterna Albin Eriksson (projektledare) och Alexander Ekman (affärs- och marknadsansvarig) tillsammans med Emil Tagesson (alumn) och Mikael Nybacka (fakultetsansvarig lärare).
Om du har svårt att höra detta avsnitt, se gärna på video textad med tidslinjer på
KTH Play #65
.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 64 med Sara Naumann och Lydia Boij. Grafik: Malin Ringsby, KTH.
Podd #64
Fikasnack om kursdesign och studieteknik för lärande
Hur kan studenternas lärande förbättras? Vad kan läraren göra? Vad kan studenten göra? Hör även om rollen som principledare för Aktivt studentcentrerat lärande. Marcus Lithander (poddvärd och principledare) och Anna Jerbrant (programledare, Framtidens utbildning) fikasnackar i avsnitt 64 med
och (prefekt och programansvarig).
Olga Viberg och Marcus Lithander. Foto: Petter Wallebo, KTH.
Ny principledare och klusterledare i Framtidens utbildning
Programledningen har utsett Olga Viberg till klusterledare för "AI och lärande i högre utbildning" på KTH och Marcus Lithander till principledare för ramverkets princip 3 ”Aktivt studentcentrerat lära...
Karin Almgren (till vänster) är ny programkoordinator och Karin Odelius (till höger) är ny biträdande programledare i programledningen för Framtidens utbildning. Foto: Petter Wallebo, KTH.
Ny biträdande programledare och ny koordinator i programledningen
Programledningen för Framtidens utbildning välkomnar professor Karin Odelius som ny biträdande programledare tillika CBH-representant och gruppchef Karin Almgren som en ny programkoordinator (beslut f...
Sagt under dagen: "Från excellens till ännu mer excellens" (Rektor Anders Söderlund), "Ta utbildning på allvar" (Rodrigo Muro) och "Learning takes place in the heart" (Suzanne Brink).
Storträff och SoTL 2025 – för ännu mer excellens
Storträffen samarrangerades våren 2025 med den högskolepedagogiska konferensen KTH SoTL. Se Fikasnackspodden (med bonusmaterial) samt dokumentationen av de inledande och avslutande sessionerna med huv...