Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH

KTH:s arbete med att utveckla utbildningsverksamheten har nu fått en riktning i ett förändringsprogram för framtidens utbildning. Programmets arbete struktureras i ett ramverk som utgörs av 13 principer.

På dessa sidor kommer information om organisation och styrning av förändringsprogrammet Framtidens utbildning att publiceras.

Beslut

Beslut om programledning för Framtidens utbildning (V-2024-0830 Ks 3.1)

Inriktningsbeslut avseende utformning av ​​KTH:s utbildningsutbud​​ (V-2024-0331 1.2)

Beslut om programledning för framtidens utbildning (V-2022-0716)

Beslut om principer för framtidens utbildning (V-2022-0380)

Organisation

En programledning har tillsatts för att stödja och samordna genomförandet på skolor och i KTH-övergripande grupper och forum.

Programledning för Framtidens utbildning på KTH

Planer

Sedan november 2023 har KTH en gemensam vision och övergripande mål, som konkretiseras i skolornas reformagendor (verksamhetsplaner).

Planer

Lyssna på podden Fikasnack om framtidens utbildning 

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #54 och bilder på Linus och Anders.

Podd #54

Fikasnack om KTH Spaces vid Campus Flemingsberg

Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där Anders Cajander  och Linus Remahl  först visar Flemingsbergs öppna lärmiljöer. Efter rundvandringen fikasnackar Marcus Lithander och Joakim Lillliesköld med Anders.

Se #54 med allt videomaterial (inkl. extramaterial)

Se på YouTube #54 (utan extramaterial)

Lyssna på Spotify #54 (endast ljud utan extramaterial)

Skärmdump: 3 personer i digitalt möte.

Podd #52

Fikasnack om lärdomar från ett genomströmningsprojekt

Vad kan KTH och enskilda lärare göra för att få fler av studenterna att ta examen? Ta del av tips på konkreta åtgärder men även utmaningarna med att bredda deltagandet i våra utbildningar. Du får också veta hur du ska göra om du har en projektidé för att utveckla KTH:s utbildning. Marcus och Anna samtalar med Patrik Hilber,  vice grundutbildningsansvarig (GA) på EECS och projektledare för " Alla ska med – genomströmning ".

Spotify#52 / YouTube#52 / KTHPlay#52