Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH

KTH:s arbete med att utveckla utbildningsverksamheten har nu fått en riktning i ett förändringsprogram för framtidens utbildning. Programmets arbete struktureras i ett ramverk som utgörs av 13 principer.

På dessa sidor kommer information om organisation och styrning av förändringsprogrammet Framtidens utbildning att publiceras.

Beslut

Beslut om ​programledning och programorganisation för Framtidens utbildning​ (V-2024-1137)

Beslut om programledning för Framtidens utbildning (V-2024-0830 Ks 3.1)

Beslut om ​fördelning av medel för utvecklingsprojekt 2024 inom Framtidens utbildning​ (​​V-2024-1074 Ks 2.4.4​)

Inriktningsbeslut avseende utformning av ​​KTH:s utbildningsutbud​​ (V-2024-0331 1.2)

Beslut om programledning för framtidens utbildning (V-2022-0716)

Beslut om principer för framtidens utbildning (V-2022-0380)

Organisation

En programledning har tillsatts för att stödja och samordna genomförandet på skolor och i KTH-övergripande grupper och forum.

Programledning för Framtidens utbildning på KTH

Planer

Sedan november 2023 har KTH en gemensam vision och övergripande mål, som konkretiseras i skolornas reformagendor (verksamhetsplaner).

Planer

Lyssna på podden Fikasnack om framtidens utbildning 

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #59, bild på personer diskuterar
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 59

Podd #59

Fikasnack på Storträffen för utbildning och KTH SoTL

Storträffen – vad händer där? Varför är den viktig för KTH och varför borde du gå nästa gång? Marcus Lithander frågar lärare, studenter och anställda om hur de upplever Storträffen, vad de gör där och tänker om aktuella frågor inom utveckling av utbildning på KTH.

Kapitelindelad i KTH Play #59  

YouTube #59  / Spotify#59

Program Storträffen 20 maj 2025

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #58, bild på byggnad och emblem.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 58 lajv från mässa i elektroteknik projekt 1 i undervisningshuset på KTH Campus. Grafik: Malin Ringsby, KTH.

Podd #58

Fikasnack från mässa i Elektroprojekt 1 med studenter och lärare

Vilka robotar som löser vardagsproblem kan produceras av förstaårsstudenter på civilingenjörsprogrammet i elektroteknik (CELTE)? Det får vi se i ett lite annorlunda fikasnack då poddvärden Marcus Lithander och vice programledare Gunnar Tibert besöker undervisningshuset (U-huset) på KTH Campus vid mässan för elektroprojekt 1-kursen (Kurs-PM EH1010) .

Kapitelindelat och snart textat: KTH Play #58

YouTube #58 / Spotify #58

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #57, bild på Carl.

Podd #57

Fikasnack med prisade pedagogen Carl Dahlberg

Hur kan lärare undervisa både traditionellt och innovativt? Och dessutom på ett sätt som belönats med KTH:s pedagogiska pris 2024? Carl Dahlberg  är forskare på institutionen för teknisk mekanik och undervisar i hållfasthetslära på civilingenjörsprogrammen i maskinteknik, farkostteknik och materialdesign. Lyssna på Carls fikasnack med poddvärden Marcus Lithander och Joakim Lilliesköld som är vice programledare i Framtidens utbildning.

Spotify #57  / YouTube #57  /
Snart kapitelindelat och textat: KTH Play #57

Engagerade lärare belönades med KTH:s pedagogiska pris