Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH

KTH:s arbete med att utveckla utbildningsverksamheten har nu fått en riktning i ett förändringsprogram för framtidens utbildning. Programmets arbete struktureras i ett ramverk som utgörs av 13 principer.

På dessa sidor kommer information om organisation och styrning av förändringsprogrammet Framtidens utbildning att publiceras.

Beslut

Beslut om programledning för Framtidens utbildning (V-2024-0830 Ks 3.1)

Inriktningsbeslut avseende utformning av ​​KTH:s utbildningsutbud​​ (V-2024-0331 1.2)

Beslut om programledning för framtidens utbildning (V-2022-0716)

Beslut om principer för framtidens utbildning (V-2022-0380)

Organisation

En programledning har tillsatts för att stödja och samordna genomförandet på skolor och i KTH-övergripande grupper och forum.

Programledning för Framtidens utbildning på KTH

Planer

Sedan november 2023 har KTH en gemensam vision och övergripande mål, som konkretiseras i skolornas reformagendor (verksamhetsplaner).

Planer

Lyssna på podden Fikasnack om framtidens utbildning 

Skärmdump: Tre personer i digitalt möte (tre "rutor").

Podd #50

Fikasnack om generativ AI och programmering

När dagens kunskaper inom generativ AI och programmering kommer vara daterad asap; hur förändras lärarrollen? Hur ska lärare lära sig för att kunna se till att examinerade studenter har "rätt" kunskaper som näringslivet efterfrågar? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med KTH-alumnen Henrik Kniberg (eng, crisp.se)  om praktiska applikationer av generativ AI och hur det kommer förändra både utbildning och behovet av programmerare i framtiden.

Spotify #50  /  KTH Play #50

Generativ AI i ett nötskal (YouTube)

Skärmdump: Fyra personer i digitalt möte (fyra "rutor").

Podd #49

Fikasnack om utmaningsdriven utbildning med omedgörliga problem

Vad får en student att säga till en kommun: "Det här är ingen bra utmaning"? Och vad säger alla lärare som jobbat utmaningsdrivet? Johan och Gunnar fikasnackar med Anders Rosén  och Lena Gumaelius  om bl.a. målkonflikter, komplex versus komplicerad, konkreta trix för hur lärare stegvis kan introducera omedgörliga problem i sin kurs (utan att ha alla svar!) och tips på olika kompetensutvecklingsaktiveteter.

Spotify #49 / KTH Play #49

Projektsida med länkar till kompetensutveckling

Skärmdump: Fyra män i digitalt möte (fyra "rutor").

Podd #48

Fikasnack om olika perspektiv på AI i högre utbildning

Hur används generativa AI-verktyg i kurs idag på KTH? Tills KTH har beslutat om gemensamma riktlinjer: vilken generell princip kan studenter utgå ifrån för att veta om vad som anses som "fusk"? Vad är det man inte kan säga för ofta i dessa sammanhang? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med professor Arnold Pears  och studenten Avid Fayaz (eng)  som själv poddar och är aktiv i KTH AI Society (kthais.com) .

Spotify #48 / KTH Play #48

Projekt: Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud