Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH

KTH:s arbete med att utveckla utbildningsverksamheten har nu fått en riktning i ett förändringsprogram för framtidens utbildning. Programmets arbete struktureras i ett ramverk som utgörs av 13 principer.

På dessa sidor kommer information om organisation och styrning av förändringsprogrammet Framtidens utbildning att publiceras.

Beslut

Beslut om programledning och programorganisation för förändringsprogrammet Framtidens utbildning (HS-2025-1273 1.1)

Inriktningsbeslut om framtidens lärmiljöer på KTH (​​HS-2025-1323 1.4.​)

Beslut om ​fördelning av medel för utvecklingsprojekt 2024 inom Framtidens utbildning​ (​​V-2024-1074 Ks 2.4.4​)

Inriktningsbeslut avseende utformning av ​​KTH:s utbildningsutbud​​ (V-2024-0331 1.2)

Beslut om principer för framtidens utbildning (V-2022-0380)

Organisation

En programledning har tillsatts för att stödja och samordna genomförandet på skolor och i KTH-övergripande grupper och forum.

Programledning för Framtidens utbildning på KTH

Lyssna på podden Fikasnack om framtidens utbildning 

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #63, bild på Iris och Caroline
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 63 med Iris Callerholm och Caroline Bern. Grafik: KTH.

Podd #63

Fikasnack om rekommendationer för AI-användning i KTH:s undervisning 

Hur har fakultetsrådets rekommendation för vad lärare ska säga till studenterna om kursspecifik AI-användning implementerats på KTH? Marcus Lithander (poddvärd) och Anna Jerbrant (programledare, Framtidens utbildning) fikasnackar i avsnitt 63 med Caroline Bern (E-lärande) och Iris Callerholm (Tekniska högskolans studentkår, THS).

Spotify #63 / Youtube #63 / KTH Play #63

Lunch 'n' Learn 250827 Kursspecifik information om generativ AI

KTH:s mallar för kursspecifik information om generativ AI

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #62, bild: dansande studenter.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 62 om Mottagningen av nya studenter. Grafik: Malin Ringsby, KTH.

Podd #62

Fikasnack om Mottagningen av nya studenter

Vad händer under Mottagningen? Vilka och hur många jobbar med den hur mycket för vilket värde? Fikasnack träffar personal, mottagningsansvariga studenter och nya studenter på Uppropsdagen, Kårens dag och välkomstceremonin i Stadshuset.

Avsnittet ses bäst som videopodd på YouTube #62  eller kapitelindelad och textad (snart även på engelska): KTH Play #62

Spotify #62

Rektors välkomsttal (KTH Play, engelska)

Alumnen Olle Blomqvists tal (KTH Play, engelska)

THS ordförande Lydia Boijs tal (KTH Play, engelska)

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #61, bild på Lars.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 61 med Lars Uppvall. Grafik: Malin Ringsby, KTH.

Podd #61

Fikasnack om partnersamverkan för autentiska utmaningar i utbildningen

Är lösningen eller processen viktigast i en projektkurs som involverar externa parter för att ge studenterna autentiska omedgörliga problem att jobba med? Vilka är utmaningarna och bieffekterna? Hur börjar man och vad ska man tänka på? Marcus Lithander och Joakim Lilliesköld fikasnackar med Lars Uppvall , master-PA (indek, ITM), projektledare i Framtidens utbildning och SoTL-bidragare.

Spotify #61  / YouTube #61
Kapitelindelad och textad: KTH Play #61

SoTL-bidrag: Engaging with Engineering Education

Nyheter

Kollage med bilder från Storträffen
"Fikasnack om framtidens utbildning" är en podd för kunskapsdelning och perspektiv på utbildningsutveckling – på KTH och i omvärlden.

Storträff – med Fikasnack – för ännu mer excellens

Se Fikasnackspodden på Storträffen (med bonusmaterial) samt dokumentationen av de inledande och avslutande sessioner med huvudtalarna Rodgrigo Muro och Suzanne Brink. Vårens Storträff samarrangerades ...

Läs artikeln
Du kanske behöver sätta på ljudet aktivt.

Fikasnack om KTH Spaces vid Campus Flemingsberg

Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där Anders Cajander och Linus Rem...

Läs artikeln
Factory manufacturing ABB Västerås
Foto: ABB

Så jobbar KTH och industrin för att möta framtidens kompetensbehov

Industrins kompetensbehov förändras i takt med samhällsförändringar och teknikskiften som digitalisering och elektrifiering. Efterfrågan på kompetens är omfattande och för att Sverige ska hålla sig ko...

Läs artikeln