Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH

KTH:s arbete med att utveckla utbildningsverksamheten har nu fått en riktning i ett förändringsprogram för framtidens utbildning. Programmets arbete struktureras i ett ramverk som utgörs av 13 principer.

På dessa sidor kommer information om organisation och styrning av förändringsprogrammet Framtidens utbildning att publiceras.

Beslut

Inriktningsbeslut avseende utformning av ​​KTH:s utbildningsutbud​​ (V-2024-0331 1.2)

Beslut om programledning för framtidens utbildning (V-2022-0716)

Beslut om principer för framtidens utbildning (V-2022-0380)

Organisation

En programledning har tillsatts för att stödja och samordna genomförandet på skolor och i KTH-övergripande grupper och forum.

Programledning för Framtidens utbildning på KTH

Planer

Flera uppdrag i KTH:s verksamhetsplan för 2023–2025 kopplar till ett flertal av ramverksprinciperna.

Uppdrag kopplade till Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025

Lyssna på podden Fikasnack om framtidens utbildning 

Lars Strannegårs

Podd #39

Fikasnack med Lars Strannegård om förändrade antagningsregler

KTH antar studenter i olika så kallade urvalsgrupper, där de vanligaste är via gymnasiebetyg eller via resultat på högskoleprovet. Som myndighet har KTH inte så mycket frihet att ändra reglerna för detta. Handelshögskolan i Stockholm är ett privatägt lärosäte och har därför större frihet att utforma sina antagningsregler. Detta ska Handelshögskolan nu nyttja genom att ställa andra krav på de sökande studenterna, vilket Lars berättar om i det här avsnittet.

Spotify #39  / KTH Play #39

Lars profil (hhs.se)

Debattartikel i DN om förändrade antagningsregler på Handelshögskolan i Stockholm (hhs.se)

Nyhetsartikel i DN om Handelshögskolans skärpta krav vid antagning (dn.se)

Farazee Asif

Podd #38

Fikasnack med Asif, mottagare av KTH:s pedagogiska pris 2023

Farazee Asif har varit lärare på KTH i nästan 15 år och har bland annat varit med i arbetet att ta fram och driva kursen Circular Manufacturing System. För det arbetet blev han belönad med KTH:s pedagogiska pris 2023. Kursen har flera egenskaper som gör den unik i sitt slag, bl.a. kombineras teori och praktik i ett ramverk på ett pedagogiskt och användbart sätt som uppskattas av studenterna. 

Spotify #38  / KTH Play #38

”Studenternas idéer kan bli spin off-företag” (intervju med Asif 12 december 2023)

KTH:s pedagogiska pris

Asifs profil

Sören Östlund

Podd #37

Fikasnack om CDIO, ett globalt ramverk om ingenjörsutbildning

KTH var runt millennieskiftet en av initiativtagarna till det numera världsomfattande ramverket om ingenjörsutbildning som kallas CDIO. En som varit med från början är KTH-professorn Sören Östlund. I den här podden berättar Sören om bakgrunden till CDIO, vad det är för något och kanske framför allt vad det har betytt och betyder för ingenjörsutbildningarna på KTH.

Spotify #37  / KTH Play #37

Sörens profil

CDIO-initiativets hemsida