Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH

KTH:s arbete med att utveckla utbildningsverksamheten har nu fått en riktning i ett förändringsprogram för framtidens utbildning. Programmets arbete struktureras i ett ramverk som utgörs av 13 principer.

På dessa sidor kommer information om organisation och styrning av förändringsprogrammet Framtidens utbildning att publiceras.

Beslut

Inriktningsbeslut avseende utformning av ​​KTH:s utbildningsutbud​​ (V-2024-0331 1.2)

Beslut om programledning för framtidens utbildning (V-2022-0716)

Beslut om principer för framtidens utbildning (V-2022-0380)

Organisation

En programledning har tillsatts för att stödja och samordna genomförandet på skolor och i KTH-övergripande grupper och forum.

Programledning för Framtidens utbildning på KTH

Planer

Flera uppdrag i KTH:s verksamhetsplan för 2023–2025 kopplar till ett flertal av ramverksprinciperna.

Uppdrag kopplade till Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025

Lyssna på podden Fikasnack om framtidens utbildning 

Skärmdump på Helene och Cecilia.

PODD #45

Fikasnack om samordnad tenta-admin

Vad behöver läraren göra och hur mycket sparar vi när KTH nu har samordnad examinationsadministrationen för skriftlig och digital tentamina och kontrollskrivningar som kräver tentavakter, inklusive Funka-tentamina? Lyssna på Johans diskussion me Helene Rune och Cecilia Månson Blom om uppbyggnaden och kommande skarpa läge i stor skala.

Spotify #45 / KTH Play #45

Helens profil , Cecilias profil

Läs "Nu samordnas hanteringen av tentamina"

Rutiner och deadlines för examinationsadministration

Skärmdump: Nicole Kringos med headset.

PODD #44

Fikasnack om Lärcentrum för breddad rekrytering och livslångt lärande

Nicole Kringos, som i många år arbetat för att bredda rekryteringen till KTH, leder nu ett KTH-gemensamt projekt som startar 2024 inom Framtidens utbildning. Nicole samtalar med Johan och Jocke om hur samarbete med lärcentrum har potential att stärka KTH:s breddade rekrytering "på riktigt" och samtidigt minska regional kompetensflykt ("brain drain").

Spotify #44 / KTH Play #44

Nicoles profil ; Projektwebbsida: Lärcentrum

Ny satsning på tekniskt basår i Stockholmsregionen

PODD #43

Fikasnack om utveckling av utbildning och ledarskap i förändring

Gunnar Tibert har många "hattar" på KTH. Nyligen tilldelades han Boreliusmedaljen 2024 för ”hans betydande insatser i utvecklingen av skolans utbildning genom ett framåtriktat, stödjande och analytiskt ledarskap”. Här resonerar han med Johan kring förändring och utveckling av pedagogik, utbud och ledarskap inom utbildning på kurs-, program-, skol- och KTH-nivå.

Spotify #43  / KTH Play #43

Intervju med Gunnar , Gunnars profil