Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH

KTH:s arbete med att utveckla utbildningsverksamheten har nu fått en riktning i ett förändringsprogram för framtidens utbildning. Programmets arbete struktureras i ett ramverk som utgörs av 13 principer.

På dessa sidor kommer information om organisation och styrning av förändringsprogrammet Framtidens utbildning att publiceras.

Beslut

Beslut om ​programledning och programorganisation för Framtidens utbildning​ (V-2024-1137)

Beslut om programledning för Framtidens utbildning (V-2024-0830 Ks 3.1)

Beslut om ​fördelning av medel för utvecklingsprojekt 2024 inom Framtidens utbildning​ (​​V-2024-1074 Ks 2.4.4​)

Inriktningsbeslut avseende utformning av ​​KTH:s utbildningsutbud​​ (V-2024-0331 1.2)

Beslut om programledning för framtidens utbildning (V-2022-0716)

Beslut om principer för framtidens utbildning (V-2022-0380)

Organisation

En programledning har tillsatts för att stödja och samordna genomförandet på skolor och i KTH-övergripande grupper och forum.

Programledning för Framtidens utbildning på KTH

Planer

Sedan november 2023 har KTH en gemensam vision och övergripande mål, som konkretiseras i skolornas reformagendor (verksamhetsplaner).

Planer

Lyssna på podden Fikasnack om framtidens utbildning 

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #56, bild på Daniel.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 56 med Daniel Koch. Grafik: Malin Ringsby.

POdd #56

Fikasnack om lärmiljöer – ett omedgörligt problem (?)

Är KTH:s lärmiljöer ett så kallat "wicked problem"? Eller hur definieras och översätts det egentligen? Oavsett är KTH:s lärmiljöer en högst aktuell utmaning som vi på KTH behöver hantera tillsammans: hur kan vi göra mesta möjliga av det vi har för att stödja pedagogik och lärande? Marcus Lithander och Anna Jerbrant träffar Daniel Koch , vice GA på ABE-skolan, som från och med 2025 är utsedd till biträdande programledare i programledningen för Framtidens utbildning.

Spotify #56  / YouTube #56  /
Kapitelindelat och textat: KTH Play #56

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #55 och bild på Nina.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 55 med Nina Wormbs. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #55

Fikasnack om tydlig studentinformation för AI och lärande

Hur ska studenter veta om och i så fall hur de får använda AI i en kurs? Nu har fakultetsrådet tagit fram KTH-gemensam rekommendation om vad lärare ska säga till studenterna om vad som gäller. Prodekanus Nina Wormbs  avslöjar "stölden", varför så kort och samtalar med Marcus och Joakim framtagandet, implementeringen och effekter för lärare och studenter kring AI och lärande.

Spotify #55 / YouTube #55 /
Kapitelindelat och textat i KTH Play #55
 

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #54 och bilder på Linus och Anders.

Podd #54

Fikasnack om KTH Spaces vid Campus Flemingsberg

Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där Anders Cajander  och Linus Remahl  först visar Flemingsbergs öppna lärmiljöer. Efter rundvandringen fikasnackar Marcus Lithander och Joakim Lillliesköld med Anders.

Se #54 med allt videomaterial (inkl. extramaterial)

Se på YouTube #54 (utan extramaterial)

Lyssna på Spotify #54 (endast ljud utan extramaterial)