Antagning till program på avancerad nivå (master- och magisterprogram)
Här hittar du information om hur antagning till program på avancerad nivå går till. Det gäller mastermagister- och masterprogram. Antagning sker för vår- och hösttermin på antagning.se/universityadmissions.se.
Här ser du tidplanen för aktiviteter inom antagningsprocessen för magister- och masterprogram HT25. Längre ner på sidan hittar du detaljer om hur processen går till.
Datum
Aktivitet
15 oktober 2024
Anmälan öppnar
15 januari 2025
Sista anmälningsdag
3 februari 2025
Sista kompletteringsdag
3 februari 2025
Sista dag att betala anmälningsavgift/styrka avgiftsbefrielse
NyA stängt för uppdatering
10 mars 2025
UHR inkl. VO klara med i tid inkomna kompletteringar
10 mars 2025
Antagningens deadline för bedömning av GBA
17 mars 2025
Skolornas deadline för bedömning av SB och meritvärdering (prel.)
27 mars 2025
Utskick av antagningsbesked
Mejlutskick för HT25
Här hittar du de utskick som gått ut via mejl för antagning till program på avancerad nivå.
Detta mail riktar sig till ansvariga för skolornas handläggning i MASTERHT25 samt till andra berörda kollegor.
Scroll down for English version.
Hej,
Nu närmar sig antagningen till KTH:s masterprogram 2025!
Vi vill därför passa på att påminna er om följande:
Uppdatering av utbildningsplan (fältet ”Behörighet och urval”).
Alla utbildningsplaner ska enligt beslut om årscykel för utbildningsinformation vara inlagda i KOPPS (KTH:s utbildningsdatabas) senast den 15 september. Kom ihåg att när information om urval, behörighet och dokumentkrav för ert program väl har publicerats på kth.se kan inga ändringar göras.
I samband med detta är det mycket viktigt att tänka på följande:
Den engelska översättningen av utbildningsplanen måste överensstämma med den svenska texten för att informationen på webben ska bli korrekt.
Om ni vill ändra ”Programme specific documents” (CV, rekommendationsbrev etc.) på kth.se jämfört med förra året måste ni meddela antagningsgruppen senast den 19 september via info@kth.se (eftersom detta inte alltid framgår av utbildningsplanerna i KOPPS).
Om ni använder er av ett digitalt ”Summary sheet” (KTH formulär) bör ni uppdatera det och skicka länken till webformuläret till info@kth.se (alternativt meddela om ni behåller samma länk som tidigare) senast den 19 september så att det kan publiceras på programsidan på kth.se. Observera att ni kan arbeta med formuläret även efter 19 september förutsatt att det inställt på att öppna till första anmälningsdag.
Om ni använder ett formulär i word/excel/pdf-format ska även detta uppdateras och skickas till oss innan datumet ovan (meddela även om ni vill behålla befintligt formulär).
Vad händer sedan?
Efter den 15 september påbörjar antagningsgruppen uppdateringen av all programinformation om behörighet och urval på kth.se. Det är därför mycket viktigt att utbildningsplanerna är uppdaterade och inlagda i KOPPS i tid.
Årets anmälan till masterprogrammen öppnar den 15 oktober på www.universityadmissions.se!
Räkna som vanligt med att er mest intensiva handläggningsperiod för att bedöma särskild behörighet och meritvärdering fortsatt blir i början av vårterminen. Detaljerad tidplan finns på intranätet.
Våra nyhetsbrev/utskick publiceras även på KTH:s intranät.
Har ni frågor till oss?
Hör gärna av er till info@kth.se
Med vänliga hälsningar
Christina Wansheim & Mats Åberg
KTH Antagningsgruppen
Dear All,
Admissions to KTH master’s programmes autumn 2025 are right around the corner!
Important reminders:
Updates to the programme syllabus – the programme syllabus should be submitted to KOPPS (KTH’s academic database) by September 15 at the latest. Please note that no changes can be made in KOPPS once the information about entry requirements and selection have been published on kth.se.
It is important to keep the following in mind:
The information in the English translation must correspond to the Swedish version.
If you would like to make changes to the “Programme Specific Documents” on kth.se (CV, letter of recommendation etc.), you must notify the KTH Admissions Office by sending an e- mail to info@kth.se by 19 September.
If you are using a web-based summary sheet, please send the updated web form link to info@kth.se by 19 September. Please also let us know if you wish to keep the same link as previously.
If you are using a pdf/word/excel summary sheet it should also be updated and sent to info@kth.se by 19 September.
What happens next?
The KTH Admissions Office will start updating the admission requirements on kth.se after 15 September, and therefore it is very important that the programme syllabus has been updated by the deadline.
The online application to KTH master’s programmes opens 15 October on www.universityadmissions.se!
These newsletters/emails will also be published on the KTH Intranet (as well as the key dates).
Please feel free to contact us at info@kth.se if you have any questions.
Kind regards
Christina Wansheim & Mats Åberg
KTH Admissions Office
Saknas
Hej alla,
Vi hoppas att det rullar på med handläggningen i MASTERHT25!
Det börjar närma sig deadline (10 mars) för UHR/VO:s samt antagningsgruppens bedömning av grundläggande behörighet på avancerad nivå samt kontroll av engelska. Detta betyder att samtliga sökande som bedömts vara grundläggande behöriga då kommer att finnas på NyA-webben för bedömning av särskild behörighet och meritvärdering. Observera dock att det kan återstå en del utredningsärenden och att det därför kan tillkomma ett fåtal ärenden efter 10 mars.
Er deadline är den 17 mars. Tidplanen är tight och det är mycket viktigt att vi håller alla deadlines inför urvalet.
Påminner om att ni ska använda följande inställningar på NyA-webben (d.v.s. endast bedöma de sökande som antagningen bedömt vara grundläggande behöriga):
Vi vill även påminna om att använda funktionen ”Tjänsteanteckning” för att motivera varför en sökande är obehörig. Detta för att minska antalet frågor kring bedömningen som annars måste vidarebefordras till er. När ni är helt klara med bedömningen behöver ni klicka i rutan ”Färdigbedömd/Assessment completed” för att anmälan ska vara klar för urval.
Om ni har frågor eller funderingar kring handläggningen på NyA-webben är ni varmt välkomna att kontakta oss på antagningsgruppen via info@kth.se.
Här kan ni annars kika på utbildningsmaterialet som används vid våra NyA- webbsutbildningar.
Vänliga hälsningar
Christina Wansheim & Mats Åberg
Antagningsgruppen
Dear All,
We hope that everything is going well with your assessments on NyA-webben!
The deadline for UHR/VO and the admissions office to assess the general admission requirements and English is fast approaching (10 March). This means that all eligible applicants will then be available to you on NyA-webben for assessment of the specific admission requirements/merit value. A handful of applications (that require a bit more investigation) may remain pending and will in such a case be added to NyA-webben after the 10 March deadline.
Your deadline is 17 March. Given the tight schedule, it is very important that we meet all deadlines prior to the selection.
We would like to remind you to please use the following settings on NyA-webben:
We would also like to remind you to please use the “External note” function in NyA-webben to document the reasons why an applicant is considered ineligible. This will help save time as the admissions office will be able to help with answering questions from the students regarding their ineligibility.
Once you have completed your assessments, you must tick the “Assessment completed/Färdigbedömd” box to make the application ready for the selection.
If you have any questions regarding the assessments on NyA-webben you are most welcome
to contact the admissions office via info@kth.se.
Here you will be able to review the PDF used for our training sessions in NyA-webben.
Kind regards
Christina Wansheim & Mats Åberg
KTH Admissions Office
Utbildning i NyA för HT25
Här hittar du presentationer från utbildningar som hållts för NyA.
Observera: Följande inställningar i NyA bör användas för att fånga upp "rätt" studenter för PA:s handläggning, alltså de sökande som ska bedömas för särskild behörighet och ges meritvärde.
Anmälan och komplettering
Anmälan för magister- och masterprogram sker på antagning.se/universityadmissions.se och är öppen från mitten av oktober till mitten av januari. Den sökande kan rangordna upp till fyra olika program i sin ansökan. På KTH:s externa internationella utbildningswebb kan du se hela processen hur sökande gör för att anmäla sig till masterprogram, och på universityadmissions.se kan du se tidplan.
I ansökan måste sökande bifoga relevanta handlingar såsom examensbevis, betyg, intyg på engelskkunskaper och liknande. De kan också posta handlingar direkt till Antagningsservice i Östersund. Där skannas per post inkomna handlingar och läggs till den aktuella ansökan i NyA. Sökande kan följa sin ansökan på antagning.se/universityadmissions.se och se det slutgiltiga antagningsbeskedet. Löpande information kan också publiceras, såsom kopplade meddelanden om obehörighet eller att handlingarna håller på att verifieras gentemot hemuniversitetet.
Antagning och bedömning av behörighet
Sveriges lärosäten deltar i en gemensam antagningsomgång för magister och master och hjälps åt att göra bedömning av grundläggande behörighet på avancerad nivå. Det sker i något som kallas VO (virtuell organisation för bedömning av akademiska meriter) och utgörs av antagningshandläggare på lärosäten runtom i Sverige. VO bedömer om den sökande har en examen som till nivå och omfattning motsvarar en kandidatexamen på 180 ECTS, dokumentens äkthet samt om sökanden har tillräckliga engelskakunskaper. VO arbetar utifrån vissa nationellt överenskomna bedömningsriktlinjer och är uppdelad i specialiserade landgrupper.
Lokalt ansvarar KTH för bedömning av den särskilda behörigheten (SB), samt för meritvärdering (MV) av den sökande, enligt beslut i utbildningsplaner. Bedömningen görs av programansvarig/programkoordinator och görs oavsett vilken prioritet den sökande har på aktuellt sökalternativ. Den som ska bedöma särskild behörighet/meritvärdering ska ha tillgång till NyA-webben.
I enlighet med fastställd tid-/produktionsplan sker ett maskinellt urval under våren. Innan urvalet måste alla i tid inkomna ansökningar vara bedömda av VO och KTH. Efter urvalet får antagna, reserver och strukna besked om resultatet via sitt konto på universityadmissions.se/antagning.se.