Reservantagning
Här kan du läsa om hur reservantagning till program och fristående kurser går till.
Om det finns fler behöriga sökande till en utbildning än platser så kommer de behöriga som inte antas att placeras på en reservlista. Om det uppstår en ledig plats på kursen eller programmet så kan en plats erbjudas till reserver.
För att vara aktuell för reservantagning måste den sökande ha sökt utbildningen enligt de regler som gäller i antagningsomgången, i konkurrens med andra sökanden. Det här gäller per utbildningstyp:
- Program på grundnivå: Reservantagning får ske fram till terminsstart.
- Program på avancerad nivå (masterprogram): Reservantagning hanteras av antagningsgruppen i dialog med skolorna.
- Fristående kurser: Reservantagning får ske fram till två veckor efter kursstart. Det är examinator som avgör om det är möjligt eller inte att göra reservantagning efter kursstart.
- Tekniskt basår: Det finns en särskild rutin för reservantagning till Tekniskt basår.
Reservantagning sker via antagningssystemet NyA
Reservantagningen görs i antagningssystemet (NyA) av kurs-/utbildningsadministrationen vid skolan som ger kursen, förutom när det gäller reservantagning av externa sökande till masterprogram, se rutin för det nedan.
För att få tillgång till att göra reservantagning i NyA krävs att:
- Skolan beställer behörighet via formuläret: Beställning av behörighet till NyA-webben
- Den nya användaren går utbildning i reservantagning på NyA-webben som ges av antagningsgruppen några tillfällen per år. Antagningsgruppen kontaktar dig om utbildningstillfälle.
Du når NyA via nedan länk eller i personliga menyn längst upp på KTH:s webb under rubriken Tjänster.
Vid reservantagning ska plats alltid erbjudas reserverna i den ordning som anges i NyA. Reserver kontaktas via de kontaktuppgifter som finns i NyA och de bör ges rimlig tid att kunna reagera på erbjudande om plats. När en reserv har antagits i NyA så förs antagningen över till Ladok, som förväntat deltagande. Överföringar mellan NyA och Ladok går fort.
Reserver kan endast antas upp till antagningstalet. Antagningstalet är det antal personer som enligt beslut ska antas till kursen eller programmet. Antagna som tackat nej till sina platser eller uteblivit från upprop måste därför strykas innan reserv kan antas.
Om en kurs eller ett program är öppen för sen anmälan efter ordinarie urval och redan har reservplacerade sökande, så kommer de som anmält sig sent att bli reserver efter dem som redan reservplacerats.
Praktiska steg för att reservanta till program
- Dag 1: Ring reserven via telefon 2-4 gånger och berätta att hen erbjuds en reservplats. Om reserven inte svarar lämnar du ett meddelande.
- Dag 2: Skicka ett mejl med information om att reserven erbjuds en reservplats, samt informera att hen har 24 timmar att höra av sig om hen vill ta sin plats.
- Dag 3: Reserven ger svar om hen vill ha sin reservplats. Svar ska lämnas senast 24 timmar från att mejlet skickades dag 2.
- Från första kontakt tills att reserven måste ta ett beslut (om hen exempelvis är osäker) får reserven 24 timmar på sig att tänka, sedan måste svar lämnas.
- Svar lämnas av reserven på det sätt skolan vill. Informera reserven via telefonsamtalet eller mejlen hur ni vill att hen svarar.
Praktiska steg för att reservanta till fristående kurser
Här hittar du rutiner för hur du reservantar till fristående kurser.
Rutiner för hantera återbud/uteblev samt hantera reservantagning till fristående kurs
Särskilda rutiner för reservantagning till masterprogram
Reservantagning till masterprogram görs av antagningsgruppen för att säkerställa att faktura till avgiftsskyldiga kan skickas ut snabbt. Skolan meddelar antagningsgruppen hur många reserver som ska antas. Antagningsgruppen antar därefter och de antagna förs över till Ladok, som förväntat deltagande.
Användarhandledning i NyA
Information om hur NyA fungerar finns på UHR:s hemsida.
För att få tillgång till sidorna krävs att du har ett konto. Du ansöker om konto genom att på ovan sida klicka på knappen Ansök om konto, högst upp på sidan. Välj sen Ansökan för dig som jobbar på ett lärosäte (via Shibboleht). När du klickat på det förs du till KTH-inloggning och därefter direkt tillbaka till ansökan om konto för att fylla i personuppgifter, vad du har för yrkesroll och motivering till skapande av användare. I rutan för motivering till skapande av användare skriver du: KTH-anställd som arbetar med NyA-webben.
Därefter godkänner du att UHR får använda dina personuppgifter och skickar ansökan. Du får bekräftelse på skärmen att ansökan är skickad. När ansökan är godkänd får du ett mejl. Därefter är det bara att logga in.