Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

2019: E-lärande i siffror

Här presenteras översiktlig årsstatistik 2019 för användningen av de system som förvaltningsobjekt e-lärande förvaltar. Statistiken är uttagen i december 2019 så vissa data kan ha tillkommit för 2019 efter den tidpunkten men det bedöms inte påverka helhetsbilden nämnvärt. Förvaltningsobjekt e-lärande jobbar iterativt med datadriven utveckling och detta är endast ett urval av det data som ligger till grund för beslut och prioriteringar.

Notera att siffrorna publiceras två gånger (tabell och diagram), detta för att öka tillgängligheten för informationen.

Antal kursrum i Canvas per skola (diagram)

Kursrum skapas automatiskt i Canvas för alla kurstillfällen och det är kursens lärare som aktivt väljer att publicera kursrummet och därmed tillgängliggöra det för studenterna. Vissa kurstillfällen samläser och då flyttas studenterna över till ett av kursrummen och det andra förblir då opublicerat vilket påverkar statistiken men i mycket liten omfattning.

Stapeldiagram antal kursrum i Canvas per skola
Antal kursrum i Canvas per skola

Antal kursrum i Canvas per skola (tabell)

School Total Used Contentfull
ABE 942 456 292
CBH 478 258 194
EECS 790 412 311
ITM 757 388 379
SCI 817 416 195

Antalet forskar- och exjobbskurser är ca 650 och den typen av kurser använder inte Canvas i så stor utsträckning. "Contentfull" anger kurser där antal (assignments + modules + quizzes) > 3.

Antal kursenkäter

I alla kurser ska studenterna ges möjlighet att lämna återkoppling på kursens utformning och genomförande. Kursenkäter via LEQ skapas på initiativ från lärarna i kursen men lärarna kan också välja att utföra kursenkät via eget utskick eller på papper då det är tillämpbart. Antalet kursenkäter via LEQ ligger lite lägre än antalet publicerade kursrum i Canvas vilket tyder på att även andra sätt används för att utvärdera kurser även om LEQ-enkäter med stor sannolikhet är det vanligaste sättet att göra kursenkäter.

Kursenkäter med LEQ, antal per skola (diagram)

Stapeldiagram över kursenkäter med LEQ, antal per skola
Kursenkäter med LEQ, antal per skola

Kursenkäter med LEQ, antal per skola (tabell)

Skola Antal
ABE 148
CBH 98
EECS 211
ITM 213
SCI 168

Kursenkäter med LEQ, svarsfrekvens per skola, medelvärde: 28 % (diagram)

Stapeldiagram över kursenkäter med LEQ, svarsfrekvens per skola
Kursenkäter med LEQ, svarsfrekvens per skola

Kursenkäter med LEQ, svarsfrekvens per skola (tabell)

Skola Svarsfrekvens %
ABE 29,2
CHB 26,5
EECS 28,7
ITM 29,8
SCI 24,5

Svarsfrekvensen är i medel 28 % för samtliga enkäter och skillnaden mellan skolorna är relativt liten. Svarsfrekvensen är i sammanhanget god.

Tilläggstjänster i Canvas 

KTH tillhandahåller ett antal tilläggstjänster som komplement till Canvas och de fördelar sig över skolorna som visas i grafen och tabellen. Möbius och Wiris är delvis system som fyller samma behov och under 2019 sågs en trend där antalet nya kopplingar till Wiris ersattes av Möbius. ITM och EECS sticker ut i användandet av Kaltura-tjänsten för visning av video i Canvas.

Tilläggstjänster i Canvas, antal kurser per skola (diagram)

Stapeldiagram över tilläggstjänster i Canvas
Antal kurser med specifika externa applikationer aktiverade

Antal kurser per skola med specifik tjänst aktiverad (tabell)

Skola Wiris Möbius Kaltura
ABE 0 0 31
CHB 5 4 33
EECS 7 13 86
ITM 77 35 153
SCI 6 17 15

Plagieringskontroll med URKUND

Totalt granskade dokument: 57832 st.
Antal användare som granskat dokument: 593 st.

URKUND kan användas både som egen webbtjänst och som integrerad tjänst i Canvas där inlämningsuppgifterna i Canvas kopplas till URKUND. Siffrorna här visar totalen men där Canvas-integrationen står för majoriteten och även ökande andel.