Hemtentamen
Hemtentamen är en examinationsform där studenten får en eller flera uppgifter att genomföra. En hemtentamen kan pågå under flera dagar eller en kortare tidsperiod (timmar). Examinationen genomförs utan övervakning. Examinationsuppgiften bör utformas utefter det faktum att studenten har tillgång till kurslitteratur, material, kommunikation med kurskamrater m.m.
Skapa hemtentamen
Hemtentamen kan innebära många olika sorters arbeten. Redovisning kan ske i många olika former, exempelvis som skriftlig text, en inspelning, en interaktiv webbsida, ett modellbygge m.m. Ett sätt att välja form för uppgiften är att utgå från hur studenterna kommer använda sina kunskaper väl ute i arbetslivet. Ett annat sätt är att utgå från lärandemålen.
Koppla examination till undervisning
Kursens lärandemål ska examineras
I vilken struktur lärandemålen examineras skiljer sig mycket mellan olika kurser. För vissa kurser passar det att examinera ett lärandemål per uppgift. För andra kurser bör alla lärandemål examineras i varje uppgift och ibland kan uppgifter indelas efter olika betygsnivåer för lärandemålen. Vid bra examination ges studenten möjlighet att visa sin utvecklade förståelse av kursen. Fundera på när i kursens olika lärandemål ska examineras. Om det är troligt att studenterna kan prestera bättre senare i kursen på ett lärandemål som examinerats tidigt bör examinationen justeras därefter.
"Backwash in assessment"
Examinationen styr hur och vad studenterna lär sig, engelska begreppet backwash in assessment. Exempelvis är det troligt att de uppgifter/ämnesinnehåll studenten vet kommer examineras är de som prioriteras i studentens arbetsflöde vilket måste tas i beaktning vid utformning av examinerande uppgifter.
Kontinuerlig examination
Kontinuerlig examination kan vara bra för att motivera studenterna och hålla igång arbetet, men det kan behövas en konkluderande examination på slutet. En kontinuerlig examination stödjer studenten till kontinuerligt lärande. Vid genomförande av kontinuerlig examination med hjälp av ett flertal hemuppgifter är det bra om uppgifterna tillsammans utgör en helhet eller har en röd tråd i hur de är kopplade till varandra.
"Constructive alignment"
Lärandemål, undervisning och examination bör hänga ihop för att gynna studentens lärande. Konkret kan arbetet för att forma en kurs enligt constructive alignment exempelvis påbörjas genom att kursen ordnas kring olika teman från kursplanen olika veckor. Alternativt att examinerande uppgifter baseras på och påbörjas vid lektions- och övningstillfällen.
Läs mer om grunderna för constructive alignment på John Biggs hemsida.
Matematik och hemtentamen
Om du har en beräkningstung kurs som du önskar examinera genom en hemtentamen kan det vara svårt att avgöra om studenternas arbeten är unika då studenternas beräkningar förväntas vara mycket snarlika varandra. Generellt gäller att det är lättare att fuska på uppgifter som kan lösas på ett enda sätt (t.ex. vissa beräkningar och procedurella uppgifter) än uppgifter som kräver att studenten själv beskriver hur hen tänker och resonerar. En lösning för beräkningsfrågor kan vara att lägga till frågor eller ändra i frågorna så att de ger upphov till ett mer redogörande svar från studenten. Du kan exempelvis be studenten att med egna ord förklara vad respektive moment i beräkningen utför/bidrar med till lösningen. Om uppgifter lämnas in i Canvas finns plagiatkontroll vilket är bra att använda för datorskriven text. Du som lärare kan be studenterna att t.ex. lämna in tentamen som en rapport där de genomförda beräkningarna finns med som inklippta fotografier. Studenten kombinerar text och bild i en PDF. Texten kan då plagiatkontrolleras vilket gör att det blir tydligt om studenterna har identiska lösningar och beräkningar.
Uppföljning av hemtentamen
Varje kurs bör ha ett examinerande moment med legitimationskontroll. Består kursen enbart av hemtentamensuppgifter kan ett sätt att genomföra legitimationskontrollen vara att den sker vid inlämning (om inlämningen sker fysiskt och ej via Canvas) eller vid en redovisning av arbetet. Ett annat bra sätt vid en större uppgift under lång tid är att på mitten av arbetet ordna ett avstämningsmöte där studenterna kan få feedback. För att feedback ska gynna lärandet och studenternas utveckling behöver feedbackloopen ha möjlighet till att slutas och det är det den gör om studenten också ges möjlighet att utveckla sitt arbete med inkommen återkoppling. Läraren får även insyn i studentens arbete och kan styra arbetet åt rätt håll samt få en uppfattning om exempelvis studentens skrivsätt vilket kan vara en fördel då arbetets legitimitet ska fastställas.
Ett alternativt sätt att arbeta med feedback är att använda kamratåterkoppling, även kallat kamratbedömning. (Den svenska termen kamratbedömning kan vara något missvisande och tolkas felaktigt då det förknippas med bedömning för betygsättning)
Kamratåterkoppling är ett sätt för studenterna att få synpunkter som de kan använda för att utveckla sina arbeten. Tänk på att ge tydliga instruktioner för studenterna om vad de ska ge återkoppling på. Förklara vad återkopplingen ska bidra med till de studenter som urspungligen skrivit arbetet så att kamratåterkopplingen blir ett betydelsefullt moment för studenterna. Vid skriftliga arbeten erbjuder Canvas stöd för organiseringen. Läs mer om kamratåterkoppling i Canvas .
Ett annat alternativ för skriftliga arbeten, är att studenten arbetar i ett med läraren delat dokument så att läraren kan se hur studentens arbete leder fram till det färdiga resultatet. Det finns även program där läraren i efterhand kan spåra ändringar i ett dokument och snabbt få inblick i hur arbetsprocessen har gått till, exempelvis Word -spåra ändringar eller Google Drive -draftback.
Vid hemtentamen sker ingen övervakning och därför kan det vara rekommenderat att komplettera den med någon form av redovisning (se Uppföljande muntlig examination för att stävja fusk ). Fler förslag på sätt att forma hemtentamen för att motarbeta risken att studenten plagierar hittar du under sidan Utforma skriftliga uppgifter .