Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Bedömningssituationer där det inte passar med anonym bedömning

Det är inte alltid lämpligt att använda anonym bedömning. Exempelvis är muntliga presentationer och processfokuserad examination olämpliga att anonymisera, och du som lärare behöver säkerställa en likvärdig och rättvis bedömning på andra sätt.

Tänk på

När det inte är möjligt att anonymisera

När det inte är möjligt att anonymisera bedömningen är det extra viktigt att tänka på andra sätt att minimera risken för orättvis bedömning. Några exempel finns på sidan Anonym bedömning – när det är möjligt och lämpligt .

Generellt passar det mindre bra med anonym bedömning i situationer då det är svårt att dölja studentens identitet för bedömaren eller då studentens process ska bedömas. Vid processfokus bör du inte separera slutprodukten från lärprocessen.

Muntliga presentationer eller videoinlämningar

Om studenterna ska presentera ett arbete live, online eller i en förinspelad video så är anonym bedömning ofta mindre lämpligt. Det vore knepigt att försöka dölja studenternas identitet i dessa fall. Ett bättre sätt att säkerställa en likvärdig bedömning vore att skapa tydliga bedömningskriterier och kommunicera dessa till studenterna i god tid innan presentationen. Ett sätt att tydligt kommunicera är att visa exempel på presentationer på olika betygsnivåer, samt förklara vad som saknas för de högre betygen.

Exemplet kontinuerligt övervakad kurs

Ett exempel från exempelbanken för examinationsupplägg berör en kurs där studenterna löser uppgifter i en online-träningsmiljö lik en framtida arbetsplats . Studenternas arbete följs kontinuerligt och bedömning utgår från ett helhetsperspektiv där lägre betyg erhålles om läraren hjälper studenten med att dela problemet till mindre bitar. I denna typ av examination är anonym bedömning mindre lämpligt eftersom läraren behöver ha ett helhetsperspektiv och kunna följa studenterna kontinuerligt under kursens gång. Resonemanget är relevant även för liknande kurser där en stor del av kursen handlar om studenternas progression mot ett mål.

Säkerställ en likvärdig bedömning av studenternas prestationer genom att i förväg tydliggöra vilka kriterier bedömningen utgår ifrån, både för dig själv och för studenterna. Eftersom det är ett kontinuerligt arbete som bedöms är det extra viktigt att kommunicera kriterierna i god tid.

Projekt där studentens process bedöms

Projekt fokuserar i regel på studentens process och innehåller ofta moment såsom delredovisningsmöten, handledningssamtal och kamratåterkoppling. Att anonymisera alla dessa moment skulle bli överdrivet komplicerat. Dessutom minskar studenternas möjlighet till att få stöd i sin lärprocess under projektet. En av styrkorna i projekt är att bedömningstillfällen även kan vara lärandemoment.

Ofta inkluderar projekt en slutrapport. Om rapporten lämnas in som en uppgift i Canvas är det möjligt att bedöma den anonymt i SpeedGrader. Det är dock inte alltid lämpligt att bedöma anonymt. Om slutrapporten inkluderar reflektion kring aktiviteter genomförda under kursens gång så kan det finnas en pedagogisk anledning till att inte anonymisera bedömningen. Det blir svårt att bedöma reflektionen utan att veta hur studentens process har sett ut. Dessutom kan reflektionen i sig hämmas om den behöver vara anonym.  

Skapa tydliga bedömningskriterier för att säkerställa en likvärdig bedömning. Tydliga bedömningskriterier är en stor tillgång för dig som lärare, framför allt om du har mycket kontakt med studenterna som du sedan ska bedöma. Det förenklar vid bedömningen samtidigt som det ökar förtroendet för processen för dig och dina studenter.

Kontakt och support för examination

Har du frågor om examination? Det finns kontaktpersoner för planering och samordning av examination på varje skola, och du kan även få hjälp med digitala upplägg från E-lärande.

Kontakt för examination