Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Praktiska svårigheter vid anonym bedömning

Det finns några saker som kan bli svårare och som du behöver vara medveten om när du implementerar anonym bedömning. Viss funktionalitet begränsas i Canvas och det är krångligare att komma tillbaka till en tidigare bedömd student i SpeedGrader. Det blir även svårare att hålla kompletteringar anonyma och du behöver veta hur du hanterar avanonymisering vid fall av disciplinärenden.

Anonym bedömning ska bara göras när det är lämpligt

Anonym bedömning ska inte hindra lärare från att göra kreativ och autentisk examination. Dessa examinationstyper kan vara svårare att anonymisera än exempelvis en skrivuppgift.

Flera praktiska svårigheter kan uppstå vid implementering av anonym bedömning, de vanligaste är:

  • Begränsad funktionalitet i Canvas med anonym bedömning
  • Krångligare att återkomma till en tidigare bedömning i Canvas
  • Svårt att bibehålla anonymisering vid komplettering
  • Hantering av försök till vilseledande vid anonym bedömning kan kompliceras

Nedan beskrivs dessa svårigheter närmare och eventuella lösningar på problemen.

Begränsad funktionalitet i Canvas med anonym bedömning

Tänk på

Plagiatgranskning

Om en uppgift ska plagiatgranskas med hjälp av Ouriginal måste du som lärare välja ”Anonym plagieringsgranskning” i inställningarna innan studenterna lämnat in. Det går inte att ändra detta efter att studenterna har lämnat in (eftersom texterna då redan har skickats till analys). Om detta inte ställs in innan kommer studenternas mejladress synas i rapporten.

Läs mer om inställningar för Ouriginal .

Viss funktionalitet i Canvas försämras när anonym bedömning är påslagen för en uppgift i Canvas. Exempelvis så kan du som lärare inte se enskilda studenters resultat i Omdömesboken, inklusive försenade eller saknade inlämningar. Dessa svårigheter är en naturlig konsekvens av anonym bedömning och inget som kan undvikas. Dock kan det vara bra att känna till på förhand.

Krångligare att återkomma till en tidigare bedömning i Canvas

Det kan vara svårt att hitta tillbaka till samma student om man inte kommer ihåg studenternas anonyma ID, som du hittar i webbläsarens adressfält i SpeedGrader: ”canvas.kth.se/[…]&anonymous_id=NNNNN”.

När anonym bedömning är påslagen i Canvas så benämns en student som ”Student X”, där X är ett nummer. Detta nummer är inte garanterat att alltid syfta på samma student. Problem kan då uppstå om du exempelvis inte hunnit bedöma färdigt en inlämning och råkar stänga webbläsarens fönster, eller om du vill återvända till en genomförd bedömning i efterhand.

Läs mer om hur du hittar tillbaka till tidigare bedömningar under rubriken "Återkom till tidigare bedömning" på sidan Så gör du anonym bedömning i Canvas

Svårt att bibehålla anonymisering vid komplettering

Efter att ett kursmoment har bedömts anonymt måste det förr eller senare avanonymiseras för att kunna föras över till Ladok. Studenter som inte uppnått ett godkänt betyg men har rätt att komplettera kommer därmed bli kända för examinatorn. Det kan då bli svårt att genomföra kompletteringen anonymt, beroende på hur administrationen av kompletteringen går till. Om det inte är möjligt att få till en anonym komplettering så är det okej att genomföra den delen icke-anonymt.

Hantering av försök till vilseledande vid anonym bedömning kan kompliceras

Om ett försök till vilseledande upptäcks vid en examination så behöver studenten identifieras för att kunna påbörja processen för ett disciplinärende. Hanteringen av detta kan kompliceras när anonym bedömning är påslagen i Canvas. Det enklaste är att bedöma klart samtliga inlämningar och sedan slå av anonymiseringen för uppgiften innan bedömningarna publiceras. Då går det att koppla ihop studenterna med inlämningarna och agera enligt de vanliga rutinerna för försök till vilseledande .

Kontakt och support för examination

Har du frågor om examination? Det finns kontaktpersoner för planering och samordning av examination på varje skola, och du kan även få hjälp med digitala upplägg från E-lärande.

Kontakt för examination