Praktiska svårigheter vid anonym bedömning
Det finns några saker som kan bli svårare och som du behöver vara medveten om när du implementerar anonym bedömning. Viss funktionalitet begränsas i Canvas. Det blir även svårare att hålla kompletteringar anonyma och du behöver veta hur du hanterar avanonymisering vid fall av disciplinärenden.
Flera praktiska svårigheter kan uppstå vid implementering av anonym bedömning, de vanligaste är:
- Begränsad funktionalitet i Canvas med anonym bedömning
- Svårt att bibehålla anonymisering vid komplettering
- Hantering av försök till vilseledande vid anonym bedömning kan kompliceras
Nedan beskrivs dessa svårigheter närmare och eventuella lösningar på problemen.
Begränsad funktionalitet i Canvas med anonym bedömning
Viss funktionalitet i Canvas försämras när anonym bedömning är påslagen för en uppgift i Canvas. Exempelvis så kan du som lärare inte se enskilda studenters resultat i Omdömesboken, inklusive försenade eller saknade inlämningar. Dessa svårigheter är en naturlig konsekvens av anonym bedömning och inget som kan undvikas. Dock kan det vara bra att känna till på förhand.
Svårt att bibehålla anonymisering vid komplettering
Efter att ett kursmoment har bedömts anonymt måste det förr eller senare avanonymiseras för att kunna föras över till Ladok. Studenter som inte uppnått ett godkänt betyg men har rätt att komplettera kommer därmed bli kända för examinatorn. Det kan då bli svårt att genomföra kompletteringen anonymt, beroende på hur administrationen av kompletteringen går till. Om det inte är möjligt att få till en anonym komplettering så är det okej att genomföra den delen icke-anonymt.
Hantering av försök till vilseledande vid anonym bedömning kan kompliceras
Om ett försök till vilseledande upptäcks vid en examination så behöver studenten identifieras för att kunna påbörja processen för ett disciplinärende. Hanteringen av detta kan kompliceras när anonym bedömning är påslagen i Canvas. Det enklaste är att bedöma klart samtliga inlämningar och sedan slå av anonymiseringen för uppgiften innan bedömningarna publiceras. Då går det att koppla ihop studenterna med inlämningarna och agera enligt de vanliga rutinerna för försök till vilseledande .