Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Anonym bedömning – när det är möjligt och lämpligt

Anonym bedömning innebär att studenternas identitet är dold för läraren under bedömningen. Detta kan användas för att uppnå rättssäker examination. Anonym bedömning bör användas när det är möjligt och lämpligt, men det ska inte gå ut över den pedagogiska grundtanken med examinationen. När det inte går att anonymisera kan du använda andra metoder för att säkerställa en rättvis bedömning.

Vad är anonym bedömning?

Anonym bedömning betyder att studenternas identitet är dold för läraren vid bedömningstillfället. Det handlar om att läraren inte kan ta del av personuppgifter, mejladress eller andra saker som kan identifiera studenten. Läraren bedömer studentprestationer precis som vanligt, men utan att veta vilken students prestation det är som bedöms vid bedömningstillfället. 

Anonym bedömning bidrar till rättssäker examination

Anonym bedömning är en av flera metoder för att uppnå det Universitetskanslersämbetet (UKÄ) beskriver som rättssäker examination (pdf) . För att uppnå en rättssäker examination ska studentprestationer alltid bedömas objektivt och rättvist gentemot de kriterier som anges i kursplanen. En förutsättning är att kursplanerna innehåller tydliga regler för examinationen. Anonymitet vid bedömningssituationer bidrar till en mer rättssäker examination genom att bedömningen sker objektivt och utan att förutfattade meningar spelar in.

Använd anonym bedömning när det är möjligt och lämpligt

Utgångspunkten i denna text är att det rekommenderas att genomföra anonym bedömning när det är möjligt och lämpligt. Enligt UKÄ:s rekommendation bör lärosäten sträva efter att anordna anonyma prov vid skriftlig examination om det är möjligt och lämpligt att göra så. Canvas har flera funktioner som gör det möjligt att anonymisera delar av den bedömning som sker digitalt, men när är det då lämpligt?

Anonymisering ska inte gå ut över den pedagogiska grundtanken med examinationen

Anonymisering ska inte gå ut över den pedagogiska grundtanken med examinationen. Det är viktigare att ha en autentisk examination än att den bedöms anonymt. Anonymisering är inte ett självändamål och inte heller det enda sättet att trygga studenternas rätt till en rättvis bedömning.

Du som lärare måste inte förändra ditt kursupplägg eller dina examinationsformer för att anonymisera bedömningen. Däremot kan du tänka på att implementera anonym bedömning där det passar och säkerställa en hög rättssäkerhet i övrig bedömning på annat sätt.

Att tänka på när det inte är möjligt eller lämpligt att anonymisera

Det finns flera sätt att skapa en rättvis och objektiv bedömning. Här ges några exempel på hur detta kan göras. Observera att förslagen alltid är bra att göra, oavsett om bedömningen görs anonymt eller inte.

  • Öka transparensen vid bedömning och kommunicera vad som bedöms och hur det bedöms.
  • Skapa tydliga betygskriterier och diskutera dessa med studenterna.
  • Skapa och använd dig av bedömningsmatriser med tydliga kriterier för olika betygssteg.

Att tydliggöra bedömningen på detta sätt hjälper dig som lärare att vara säker i din bedömning så att du undviker att påverkas av andra faktorer än studentens prestation.

Det kan finnas ett värde i att anonymisera delar av en examination även om det inte är möjligt att anonymisera hela processen. Till exempel kan det vara olämpligt att anonymisera en muntlig komplettering även om ursprungsuppgiften bedöms anonymt. Detsamma gäller om din kurs innehåller flera Ladok-moment. Anonymisera gärna det eller de moment som är möjliga, även om de andra kursmomenten inte går att anonymisera.

Kontakt och support för examination

Har du frågor om examination? Det finns kontaktpersoner för planering och samordning av examination på varje skola, och du kan även få hjälp med digitala upplägg från E-lärande.

Kontakt för examination