Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Varför är anonym bedömning bra?

Anonym bedömning hjälper dig som lärare att minska risken för att dina förutfattade meningar påverkar bedömningen. Detta ger en trygghet både för lärare och studenter. Det gör även studentrepresentanter mindre utsatta.

Motverka risken att lärarens förutfattade meningar påverkar bedömningen

Anonym bedömning motverkar risken att lärarens förutfattade meningar påverkar bedömningen av studentprestationer. Detta gäller både positiva och negativa förutfattade meningar. Det är svårt att helt undvika att ha förutfattade meningar, men om du är omedveten om dessa och låter dem påverka hur du behandlar eller bedömer en person så kan det orsaka problem. Som examinerande lärare har du en maktposition gentemot dina studenter, och det är viktigt att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att undvika att bedöma deras prestationer orättvist.

Förutfattade meningar

Förutfattade meningar kan baseras på exempelvis diskrimineringsgrunderna (do.se) . De kan också baseras på lärarens tidigare interaktioner med studenterna eller annan information som färgar lärarens syn på studenterna.

Trygghet för både lärare och studenter

Även om du som lärare är medveten om vilka förutfattade meningar du har kan det vara svårt att undvika att de påverkar din bedömning. Anonym bedömning är därför inte bara en trygghet för studenterna utan även för dig som lärare eller examinator. Det kan bidra till att du som lärare känner dig tryggare i att du inte omedvetet låter positiva eller negativa förutfattade meningar påverka bedömningen. De flesta lärare vill inte låta eventuella fördomar påverka vid bedömning, varken positivt eller negativt.

Studentrepresentanter ska inte känna sig särbehandlande

Anonym bedömning kan bidra till att studentrepresentanter känner sig tryggare och mindre oroliga för att bli särbehandlade på grund av sitt engagemang i till exempel en kursnämnd. Studenter som engagerar sig och kritiserar utbildningen i rollen som studentrepresentant känner en otrygghet i hur detta kan komma att påverka deras betyg. Genom att fler bedömningsmoment anonymiseras kan studentrepresentanter uppleva mindre utsatthet.

Kontakt och support för examination

Har du frågor om examination? Det finns kontaktpersoner för planering och samordning av examination på varje skola, och du kan även få hjälp med digitala upplägg från E-lärande.

Kontakt för examination