Utmaningsdriven progression för en hållbar samhällsutveckling
Detta KTH-gemensamma projekt syftar till att stärka befintliga utmaningsdrivna (och liknande) kurser, lärare och utbildningsmiljöer och möjliggöra uppskalning och spridning av utmaningsdrivna lärande- och undervisningsformer till flera lärare och utbildningsprogram på KTH.
Bakgrund och problemformulering
Hur ska KTH:s utbildning realisera visionen om att ta ledningen för en hållbar samhällsutveckling? Både praktik och forskning visar att utmaningsdriven* undervisning har stor potential att utveckla studenternas förmågor att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling, till exempel gnom att öka studenternas medvetenhet om hållbarhetsutmaningar och genom att utveckla nyckelkompetenser såsom systemtänkande, kritiskt tänkande, inter- och transdisciplinär samarbetsförmåga och handlingskompetens.
På KTH finns det några få innovativa utmaningsdrivna utbildningsmiljöer. Men det finns dock såväl praktiska som strukturella svårigheter och hinder både i att driva och utveckla befintliga kurser och i att sprida konceptet så att flera utbildningsprogram och studenter kan få möjlighet att arbeta utmaningsdrivet.
*Utmaningsdriven utbildning (Challenge Driven Education, CDE) d.v.s. kurser och andra utbildningsaktiviteter där studenter – helst från olika discipliner – i dialog och samarbete med externa aktörer (industri, offentlig sektor eller civilisamhället) arbetar i projekt som adresserar verkliga omedgörliga utmaningar kopplade till omställningen mot ett hållbart och jämställt samhälle.
Syfte och mål
Projektet syftar till att stärka befintliga utmaningsdrivna (och liknande) kurser, lärare och utbildningsmiljöer och möjliggöra uppskalning och spridning av utmaningsdrivna lärande- och undervisningsformer till flera lärare och utbildningsprogram på KTH.
Effektmål
[A3:ans "Vad vi vill åstadkomma", Vad vi vill åstadkomma på lång sikt som gagnar KTH]
- Generera transformativa idéer om prototyper för "Det utmaningsdrivna universitetet" som kan presenteras med KTH:s 200-årsjubileum och inspirera och stdöja framtida utveckling av KTH:s utbildningar.
Projektmål
A. Identifiera och samla lärare från KTH:s fem skolor
B.
Delmål med preliminär tidplan 2024
Projektet planeras pågå under tre år, men mål och tidplan för 2024 är:
- Etablera ett Community of Transformation (CoT) som engagerar minst två lärare från respektive skola. Former för samverkan och inkludering av nya deltagare har formulerats.
- Genomföra två workshoppar med deltagarna inom CoT för byggande av relationer, delande av erfarenheter och samskapande av resultat enligt mål 3–6.
- Identifiera och rangordna 10 hinder för att bedriva, vidareutveckla och skala upp utmaningsdriven utbildning på KTH, samt formulera idéer och handlingsplaner för hur hindren kan adresseras.
- Identifiera och rangordna 10 möjligheter för att vidareutveckla utmaningsdriven utbildning (koncept, metod etc) samt formulera idéer och handlingsplaner hur dessa möjligheter kan realiseras.
- Utveckla format för att synliggöra befintliga utmaningsdrivna kurser och studentprojekt som genomförts inom kurserna och demonstrera dessa för minst tre kuser och tre genomförda studentprojekt.
- Testa och etablera en prototyp för en webbplattform, för synliggörande och samverkan kring utmaningsdriven utbildning, med studenter, lärare och externa samarbetspartner.
- Projektplaner för år 2 och 3.
- Maj–Aug 2024: Inventera kurser och lärare på respektive skola och bjuda in lärare till workshoppar; Designa workshoppar.
- Juni/Sep 2024: Workshop 1, dela erfarenheter, identifiera hinder och möjligheter; ta fram kravspec för webbplattform
- Sep–Nov 2024: Utveckla
- format för att synliggöra utmaningsdrivna kurser och genomförsda studentprojekt, samt demos för några kurser och projekt.
- prototyp för webbplattform
- Samverka inom CoT kring ovanstående utveckling och identifiera hinder och möjligheter.
- Dec 2024: Workshop 2: Återkoppling på plattformsprototypen, plan för fortsättning. Uppdatera plattformsprototypen baserat på återkopplingen.