Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

E-mobility som kompetensprofil på tvären

Detta KTH-gemensamma projekt syftar till att paketera och tydligt kommunicera en tvärvetenskaplig kompetensprofil inom elektromobilitet – utan att skapa ett nytt program – och utreda möjligheten att skapa ”virtuella program”/”minors”. Fem arbetsgrupper jobbar med 10 delmål till och med 2025.

Mappade principer

[projektlöksbild]

Klicka på bilden för att se textdetaljerna i ramverket för Framtidens utbildning.

Projektet mappas till de grönmarkerade ramverksprinciperna:

P8. Flebxibla och strukturerade studievägar

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd

P9. En utvecklande utbildningskultur

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen i inloggat läge.

[Projektdirektiv]

Kontakt

För specifika frågor relaterat till delmålen eller särskild enhet, kontakta även projektets initiativtagare och arbetsgruppsdeltagare (Klicka på "Kontakta AG-deltagare" under rubriken Projektorganisation)

Bakgrund/problemformulering

Samhället har stort behov av ingenjörer som kan olika delar av elektromobilitet. Det framkommer bland annat i fordonsindustrins återkoppling till KTH vid samverkan och deras annonserade examensarbeten och rapporter*. Önskemål om mer utbildningsinnehåll med E-mobility har även uttryckts av studenter på farkostteknik (CFATE).

KTH:s har redan kompetens och utbud inom E-mobility, men synliggör det inte (vilket andra lärosäten gör). Men det är inte hållbart att starta nya program för att synliggöra det, och spår inom program kommunicerar inte profileringen tillräckligt tydligt. 

*till exempel Fordonsindustrins framtida behov  (pdf regionstockholm.se) 

Syfte och mål

Syfte

Projektet ska kartlägga elektromobilitetskurser och program på KTH och genom detta skapa tydligare kommunikation samt utreda möjlighet för studenter att skapa en egen profil av elektromobilitet inom sitt program; ”virtuella program” eller ”minors” skapas.

Effektmål

  1. Profileringen ska skapas med hjälp av befintligt kursutbud. Högt upp i KTH:s webbstruktur ges elektromobilitet en profil, utan eget program, som sträcker sig över samtliga skolor. Ibland skapas ett spår, ibland en visualisering hur kurser kan höra samman.
  2. Identifiera existerande förberedande kurser som kan kombineras eller öppnas upp för studenter i andra program.
  3. Nya profilområden kan skapas genom att använda redan befintliga kurser. Resultat ska gå att applicera från kurs- till programnivå. Ska vara applicerbart på andra profilområden, t.ex. digitalisering.
  4. I närtid ”fylls klassrummen” med fler studenter och större variation på programtillhörighet. Långsiktigt får KTH fler studenter.
  5. Yrkesarbetande får genom LL ett välpaketerat utbud av kurser inom elektromobilitet.

Projektmål

Det övergripande projektmålet är att tydliggöra KTH:s kursutbud inom elektromobilitet och få fler studenter att läsa kurser som kompletterar deras masterutbildning inom E-mobilityområdet genom kartläggning och utforska hur strukturen för program och profilområden kan ändras.

Avgränsningar och förutsättningar

Projektet ska inte utveckla nya program eller kurser (endast identifera behov av nya kurser inom området).

Projektet kommer behöva integrera och få stöd av verksamhetsstödet som direkt eller indirekt jobbar med studentrekrytering och kommunikation till olika studentmålgrupper.

Delmål med preliminär tidplan

Under 2024-2025 ska 10 delmål genomföras av fem arbetsgrupper, AG (se AG-listan med deltagare under rubriken projektorganisation).

Grov tidplan

  • Juli-aug 2024: Anställning av amanuenser för hjälp med kartläggning.
  • Hösten 2024: Inventering av kurser och identifiering av viktiga datum för KTH:s system och studentkommunikation.
  • Jan 2025: En preliminär paketering som kan visas på webben mot presumtiva civ-ing H25.
  • Våren 2025: Paketering, genomgång förkunskapskrav och progression, MHU-märkning**.
  • Hösten 2025: Temat sjösatt på KTH:s utbildningswebb. Dela Lessons Learnt. Förslag på fortsättning och bredare disseminering. Målet är att det ska vara klart så att det kan användas vid ansökan till mastersprogrammen.

** MHU = Miljö och hållbar utveckling

Projektorganisation

Fem arbetsgrupper (AG)

  1. AG1 – Mappning av kurser Mats, Jagruti, Andreas + amanuenser, (alla skolor berörs)
  2. AG2 – Struktur, paketering och kommunikation Mikael, Anders Malmquist + Examensarbete
  3. AG3– Livslångt lärande (LL) Göran, Carlos
  4. AG4 – Implementering i KTH:s webbstruktur Mikael, Anders Malmquist
  5. AG5 – Identifiering av hinder Alla

För arbetsgrupperna kommer även följande att engageras:

  • Studenter, gärna som Amanuenser;
  • Examensarbetare från programmet Civilingenjör och lärare (CLGYM);
  • Webbutvecklare och webbredaktörer som kan strukturera hur tematiska ingångar kan implementeras;
  • Yngre fakultet;
  • Studentrepresentanter från olika program för återkoppling på förslag där vi behöver studentperspektiv.

Under arbete (TBD) är att till projektorganisationen identifiera och fastslå:

  • Representanter för ABE, VS/EDO;
  • Interna (KTH) och externa remissinstanser;
  • Styrgrupp.
F2401-KTH Utmaningsdriven progression för en hållbar samhällsutveckling
F2402-KTH E-mobility som kompetensprofil på tvären
F2403-KTH ​Pedagogisk användning av AI i undervisning
F2404-KTH Undervisningsfokuserat examinationsstöd
F2405-KTH Struktur för projektkurser
F2406-KTH DDMV2: Datadriven meritvärdering för masterkurser
F2408-KTH Ökad tillgänglighet till experimentella miljöer