Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Bakgrund till Framtidens utbildning

Förändringsprogrammet Framtidens utbildning initierades hösten 2022. Då beslutades principramverket och en programledning tillsattes. Hela tidslinjen från det att behovet identifierades återfinns nedan.

Tidslinje
1

Behov identifieras

I slutet på 2019 identifieras behovet av strategiskt långsiktigt arbete kring KTH:s framtida utbildningar. Men sedan kom covidpandemin och arbetet försenades.

Uppdrag av rektor

I verksamhetsplanen för 2021 ger rektor två uppdrag: Vicerektor för utbildning och utbildningsnämnden (UN) får ett uppdrag som rör framtidens utbildning. Samtidigt får vicerektor för digitalisering ett uppdrag om digitalisering av utbildning. För att undvika dubbelarbete slås de två uppdragen samman till ett utredningsarbete som drivs av UN.

3

Ramverksrapport

I februari 2022 levererar UN:s arbetsgrupp rapporten "Ett ramverk för framtidens utbildning på KTH" till rektor. Den så kallade "ramverksrapporten" består av två delar: en analysdel och en del som presenterar ett förslag på ett ramverk med 13 principer  som visar målbilden för KTH:s arbete med strategisk utbildningsutveckling. Under våren förankras principerna i olika arenor och grupperingar för utbildningsutveckling på KTH, och vissa omformuleringar görs. 

4

Beslut om principer

Den 14 juni 2022 fattar rektor beslut om principer för framtidens utbildning. Under hösten 2022 diskuteras hur principerna kan integreras i KTH:s verksamhetsplan på skolorna och i KTH-övergripande nätverk.

5

Beslut om programledning

14 november 2022 fattas beslut om programledning  för framtidens utbildning. En programledare (från EECS-skolan) och två vice programledare (från ITM- och SCI-skolorna) utses. Programkoordinator och programkommunikatör utses senare som stöd till programledningen.

Den 1 december 2022 börjar programledningen formellt sitt arbete i samband med att ny rektor Anders Söderholm tillträder och utses till programägare.